מבזקים

נשיאת העליון בוחנת את מדיניות אזיקת עצירים בבתי המשפט

נשיאת בית המשפט העליון מקיימת דיונים עם גורמים במשטרה ושב"ס, בהם נבחנים הנהלים בנוגע לאיזוק עצורים. בין היתר נידונה האפשרות שכל אזיקת עצור בדיון – תותנה באישור שופט, כך דווח ביומן הבוקר בגלצ.

.

הנשיאה חיות החלה בבחינת ההנחיות לאחר שההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב הובא לפני כשבועיים אזוק לדיון בעניינו בבית המשפט העליון. חיות נזפה בזמנו בנציגי שב"ס ואמרה: "חצופים – לא קיבלתם אישור, אתם פועלים בניגוד להוראה"..

 

מבדיקה מדגמית שפורסמה בגלצ שערכה הכתבת לענייני משטרה ומשפט ליה ספילקין, בחמישה בתי משפט השלום שונים ברחבי הארץ (בתל אביב, נצרת, פתח תקווה, ירושלים וראשון לציון) עלה כי מאה אחוז מ-74 העצורים שנצפו נכנסים לאולם המעצרים במהלך יום הבדיקה, הובלו כשהם אזוקים בידיהם וברגליהם או באחד מהם. בין היתר נצפו גם כמה מקרים חמורים יותר, בהם עצורים הובלו אזוקים בפומבי, חשופים לעיניי הציבור.

 

.על פי החוק, עצורים אמורים להיאזק רק במקרים חריגים, כאשר מתקיימים תנאים מיוחדים, ביניהם: חשש שהעצור ימלט, יגרום נזק לגוף או לראיות בתיק או אם העצור חשוד בעבירות ביטחון או אלימות חמורות.

בפועל, התופעה מתקיימת גם כשמדובר בעבירות קלות.
.
ממשטרת ישראל נמסר:
הובלת עצורים כלואים לדיונים בבתי המשפט נעשית על ידי שב״ס, למעט מקרים חריגים שבהם הליווי מתבצע על ידי שוטר.

.
למשטרת ישראל נהלים המסדירים את נושא כבילת העצורים בהתאם להוראות החוק, כולל כבילה במקום ציבורי ובמתחמים השונים של בית המשפט״.

.

 

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט:
אין בכוונת נשיאת בית המשפט העליון להוציא הנחייה בנושא איזוק עצורים ואסירים באולמות בתי המשפט. הנושא בכללותו נבחן בימים אלו על-ידי הגורמים הרלוונטיים בהנהלת בתי המשפט.

.

שב״ס לא הגיבו לפרסום הדיונים המתקיימים, תגובתם לבדיקה:
הובלת העצורים נעשית בהתאם להנחיות. חבל שנעשות הכללות שאינן משקפות את המציאות מבלי לבדוק את העובדות לאשורן ומציגות תמונה שאיננה נכונה בנושא.

.
קרדיט: מתוך "בוקר טוב ישראל", בגלי צה"ל.

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן