מבזקים

ליברמן בתלונה למועצת העיתונות: ניסו לסחוט איש עסקים שיעיד נגדי

חבר הכנסת אביגדור ליברמן הגיש תלונה למועצת העיתונות והתקשורת בישראל נגד עיתון ״הארץ״ והעיתון הכלכלי ״דה מרקר״, שניהם בבעלות עמוס שוקן.

 

לטענת ליברמן שני העיתונאים שהכינו תחקיר אודותיו הציעו לאיש עסקים אמיד להמנע מפרסום תחקיר אודותיו, אם ימסור לתחקירנים חומרים העשויים לסייע להם בהכנת הכתבות הנוגעות להתנהלותו של ליברמן.

 

במכתב התלונה נטען על ידי ליברמן כי

״השניים הציעו לאיש עסקים למסור מידע אודותיי – תמורת גניזת תחקיר נגדו. איש העסקים הקליט את השיחות, בהן נשמעים העיתונאים אומרים: "אתה תופר את ליברמן? אני יורד ממך".

 

במכתב התלונה כתב ליברמן: "העיתונאים, גור מגידו וחיים לוינסון, הפרו ברגל גסה את הנורמות העיתונאיות הבסיסיות ביותר. מדובר במעשים חמורים ובזויים שקשה להפריז בחומרתם, כאשר מלבד העובדה שמדובר בביצוע עוולות נזיקיות ואף בביצוע עבירות פליליות של סחיטה באיומים ושידול לחתימה על תצהיר שקרי, מדובר גם בהפרה חמורה של סעיפים רבים בתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות".
.
ליברמן טוען כי: "במהלך חודש ינואר 2020 פנו העיתונאים לאיש עסקים בשם צחי אבו ומסרו לו כי בכוונתם לפרסם כתבה בעניינו, אשר עלולה להסב לו נזק רב. מר אבו הסכים להיפגש עם העיתונאים לשם כך, וקיים איתם מספר פגישות בין החודשים ינואר עד מארס 2020. במהלך אותן פגישות דרשו העיתונאים ממר אבו לספק להם חומרים אודותיי (וכן אודות מר דן גרטלר), תוך שהם מאיימים על מר אבו כי אם לא יעשה כן, יפגעו בו באמצעות פרסומים כוזבים. חלק מאותן פגישות הוקלט על-ידי מר אבו".
.

לתלונה צורפו תמלילי הקלטות מן המפגש ובהן
מצוטטים העיתונאים בנוסח העלול להדתמע כניסיון לקבלת מידע מפליל על ליברמן תמורת גניזת כתבה שלילית. אחד התחקירנים נשמע אומר כנראה לאבו: "תעזור לי, אולי אני אוכל לעזור לך. יש את כל המסמכים עליך, כל התנועות הכספיות שלך, כל ההעברות, לחברה כאן, לחברה שם, ביצעת עבירות פליליות. זה לא יפורסם רק בדה מרקר, זה יפורסם בכל העולם. ותאמין לי אני רואה איך רודפים אנשים, הם ירדפו גם אותך. והם ידאגו שישאלו אותך שאלות על הלבנת הון, לכן אני אומר לך, אני לא מבין מה אתה מתקשקש כאן יותר מדי".
.
על פי התמלילים נטען על ידי ליברמן כי איש העסקים אבו אומר לעיתונאים כך: "אם יש לי לתת משהו טוב, מה אני מקבל?".

העיתונאי עונה: "משהו טוב־טוב? שאתה תופר את ליברמן? אני יורד ממך".

 

.

ובשיחה מוקלטת אחרת אומר אחד העיתונאים לאיש העסקים אבו: "מבחינתי, אתה יודע מה. תמציא. סבבה? תצהיר. תחתום על תצהיר. זה כסף שאתה קיבלת מגרטלר… כן, תמציא, תמציא. סבבה? אני רוצה…".

לטענת ליברמן בפנייתו למועצת העיתונות והתקשורת: "בסופו של יום, כאשר האיומים לא הועילו והעיתונאים לא קיבלו את מבוקשם ממר אבו, פירסם העיתונאי שוקי שדה כתבה מכפישה ומלאה שקרים ביום 1.5.2020 אודות מר אבו, וכך מימשו את איומים החמורים שלהם כלפיו. מדובר בהתנהגות עבריינית של העיתונאים, בניצול חמור מאין כמותו של מעמדם כעיתונאים, ובקיצור – באנשים שאינם ראויים להיקרא עיתונאים".
.

דובר מועצת העיתונות, אמיר רוזנבלט, אישר כי התלונה הגיעה אמש קרוב לחצות. לדבריו היא הועברה כנהוג בכל תלונה המוגשת למועצה, לבחינת היועצים המשפטיים שיקבעו כיצד לנהוג בתחונה.

 

 

יצויין כי במועצת העיתונות פועל בית הדין לאתיקה של מועצת היכול לדיון בנושא, כפי שהוא נוהג במקרים אחרים.

.

העיתונאי גור מגידו מסר בתגובה: "ההקלטה מוכיחה שאבו הוא שהציע מידע מפליל לכאורה אודות ליברמן מרצונו החופשי. בשלב מסוים הציע אבו לבדות עובדות והצעתו נדחתה במילים 'תצהיר כזה אני לא רוצה'".

.
עיתון הארץ פירסם בתחילת מאי את התחקיר נגד איש העסקים אבו.

מעיתון הארץ נמסר: "חבל ששר בחוץ והביטחון לשעבר פועל כאחרון אנשי הקש של איש העסקים דן גרטלר, עליו הוטלו סנקציות אמריקאיות בגלל שחיתות והפרת זכויות אדם בקונגו. חבל שח"כ ליברמן מנסה להטיל אימים על עיתונאים מקצועיים שעשו עבודת תחקיר אחראית ויסודית. כשנקבל את התלונה נעיין בה ונגיב".

.

רמי יצהר

Rami Yitzhar

עניין מרכזי

 

גילוי נאות: הכותב הוא חבר נשיאות מועצת העיתונות.

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן