מבזקים

האמת המרה: אין פריצת דרך להשגת חיסון

מספר הנדבקים בנגיף ממשיך לטפס בעולם ומתקרב לשמונה מיליון נדבקים. מספר ההרוגים עבר את מיליון בני האדם ובראשם כ-215 אלף אמריקנים וכ-150 אלף ברזילאים.

 

הגל השני של המחלה מתעצם באירופה והלילה הכריז ראש ממשלת בריטניה על שורת הגבלות מחודשות. הגבלות כאלה ודומות להן מוטלות במרבית מדינות אירופה.

 

כללית ניתן לומר כי המדינות שמצליחות להילחם בהתפשטות הנגיף ולשלוט בתחלואה כך שהיא נותרת ברמה נמוכה הן אלה שבהן המשטר הוא אוטוריטארי תקיף וענישתי או מדינות שבהן המשמעת העצמית מוטבעת באופן מסורתי. ההסתמכות על משמעת עצמית בחברות תחרותיות ובחברות שאינן קולקטיביסטיות היא בעייתית. בשל אופי ההתפשטות יכולות גם קבוצות שוליים קיצוניות החיות בשולי החברה הכללית, כמו החרדים בישראל, לחבל באופן חסר תקנה כמעט במאבק במחלה ולגרום למדינה נזקים כלכליים וחברתיים אדירים.

 

הבעיה האמיתית היא שחרף מאמצי הענק המושקעים בידי טובי המומחים בעולם כולו ועל אף שחלפו כבר כעשרה חודשים מתחילת הצרה הצרה הזו, ואולי אף יותר, עוד לא הושגה פריצת דרך אמיתית בדרך למציאת חיסון לאנושות.

 

בזו אחר זו מודיעות חברות התרופות הגדולות והאמינות בעולם על הפסקת השלב השלישי בניסויים בבני אדם בעקבות כשלונות, הידבקות או תופעות לוואי חמורות ומסכנות חיים. הלילה הצטרפה חברת הענק ג׳ונסון את ג׳ונסון לאלה שהודיעו על הפסקת הניסוי. הפסקה כזו מחייבת הפוגה של לפחות ארבעה חודשים לבחינת התקלות ומשמעותן בטרם קבלת אישור מחודש לביצוע סבב נוסף של ניסויים עם תרופה בנוסחה שונה או מתוקנת. כלומר, הפסקת ניסוי משמעותה – התרופה שיוצרה עד עתה לא עובדת ומסוכנת.

 

מה שהעולם הרפואי למד הוא לטפל טוב יותר במחלה בשלביה הראשונים והאחרונים, אך עדיין לא ברור כלל מה הן ההשלכות האמיתיות ארוכות הטווח על המחלימים לכאורה. חדשות לבקרים צצות בעיות חדשות אצל אנשים שונים והרושם הוא שהנגיף הערמומי עדיין חמקמק ובלתי ניתן להכנעה.

 

לפיכך, הערכה ריאלית תהיה שעלינו להסתגל לחיי ריחוק ובידוד ובעיקר ריסון עצמי למשך שנה נוספת לפחות. הפוליטיקאים לא יגידו זאת במפורש אבל היום כבר ניתן לומר בהסתברות גבוהה שלא יהיה חיסון לפני 2022.

 

עד אז החיים לא ישובו למסלולם הקודם. מי שיידע להתאים עצמו למצב הזה – יוכל לא רק לשרוד אלא אף לנצל זאת לטובתו – מי שלא יכול להמשיך לצעוק וליילל עד שיקרוס או יידבק.

 

 

רמי יצהר Rami Yitzhar עניין מרכזי MerkaziTV

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן