מבזקים

מי ביצע את תקיפת הסייבר הליילית ובעיקר – מדוע

לאחר שתקפו את מערכת המים בישראל, האם הפעם תקפו האיראנים את מערכת החשמל?

בלילה שבין ה- 29/10 ל- 30/11 אירעו הפסקות חשמל במספר ערים בישראל.

.

החל מ- 01:00 בלילה נרשמו הפסקות חשמל בירושלים, אשדוד, רמת גן, גבעתיים, ראשון לציון, הרצליה, דליית אל כרמל, הוד השרון, כפר סבא, אור יהודה, שוהם ובאזורים רבים אחרים. בנתיבי איילון כבו האורות ובגוש דן הפסיקו לפעול מערכות הרמזורים.

בעקבות התקלה גם קרס מוקד 103 של חברת החשמל ואתר חברת החשמל נפל גם הוא.  

במרבית האזורים חזר החשמל לפעולה תוך כחצי שעה בממוצע.

.

מוקד חברת חשמל הבהירו כי המדובר בתקלה טכנית ביחידות הייצור, אשר פגעה באיזון שבין ייצור החשמל והולכתו לבין העומס בצריכת החשמל.

במהלך הלילה החלו לצוץ תיאוריות והשערות על כך שהשבתת מערכת החשמל הישראלית נגרמה כתוצאה מתקיפת סייבר איראנית, בדומה לתקיפות האיראניות על מערכת המים בישראל שהיו במהלך מאי האחרון.

 

.סמנכ"ל חברת החשמל כתגובה צייץ בטוויטר שלו, כי "הפסקות החשמל בלילה לא קשורות למתקפת סייבר. נקודה!!! ". גם מערך הסייבר הלאומי אישר את הדברים: "הפסקות החשמל הלילה אינן מתקפת סייבר".

הפסקת החשמל בישראל מגיעה מספר ימים לאחר דליפת מידע מתוך מחשבי הנמל האיראני, Shahid Rajaee, הסמוך לעיר הנמל בבאנדר אבס. תקיפת סייבר מוצלחת במאי האחרון השביתה את הנמל האיראני.

.

על פי גורמים זרים והערכות איראניות תקיפת הסייבר על הנמל האיראני בוצעה על ידי ישראל (אך ללא אישור על ידה), וכתגובה לתקיפת הסייבר האיראנית על מערכת המים של ישראל מספר ימים לפני כן. המידע שזלג ממחשבי הנמל האיראני הינו ככל הנראה פרי תקיפת הסייבר על הנמל.

.

סביר להניח, שהציבור בישראל לא יידע את האמת אם השבתת החשמל נבעה באמת כתוצאה מתקיפת סייבר, אך לאיראן יש את הכלים והיכולות לתקוף את תשתיות החשמל בישראל מחד, ומאידך יש לה מוטיבציה לעשות כן על מנת לגרום לכאוס ולהשבתת המדינהמרחוק ואולי אף ללא השארת עקבות שהיא זו העומדת מאחורי התקיפות.

הסייבר מאפשר לשבש ולהשבית חברות, תשתיות קריטיות ומדינות.

.

להאקרים, במיוחד אלו הפועלים בשירות ארגוני טרור ומדינות, יש מוטיבציות ברורות לפגוע במטרות שלהם מרחוק ובשקט, מבלי להתגלות, ולזרוע הרס ובהלה. כך ניתן להשיג הישגים מדינתיים, כלכליים וביטחוניים מרחוק וללא נפגעים לצד התוקף. 

.

ד״ר אייל פינקו,

עניין מרכזי

 

בשורה מ״עניין מרכזי״: הורידו חינם את האפליקציה שלנו בגוגל פליי לאנדרואיד ‏https://play.google.com/store/apps/details?id=com.centralnilinterest

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן