מבזקים

עור נגוע: כל מה שחשוב לדעת על מחלות עור בימי קורונה

רובנו מכירים את הסימפטומים השכיחים יותר של מחלת הקורונה כדוגמת קשיי נשימה חריפים ואיבוד חוש הטעם והריח, אך מה בנוגע לכאלו שמופיעים בעור? הנה כמה מהם שיתכן ולא ידעתם על קיומם

 

רויטל מור

 

תקופת הקורונה אינה פשוטה כלל, ובפרט עבור אלו שכבר סובלים ממחלת עור כזו או אחרת. לצד המתח והלחץ המשפיעים ומגבירים את התפרצותן של מחלות עור שונות, וכן שטיפות הידיים התכופות והשימוש בתכשירי אלכוהול שונים לחיטוי המביאים להתייבשות העור, ישנן תופעות מוכרות אשר אינן קשורות ישירות לנגיף הקורונה ויכולות להחמיר עם ההידבקות בו, וגם כאלו ייחודיות המאפיינות את המחלה ומתפרצות בעקבותיה.

אסטמה של העור בילדים

אסטמה של העור או כפי שהיא מוכרת בשמה הרשמי יותר – אטופיק דרמטיטיס, היא מחלת עור זיהומית כרונית  שנפוצה מאוד בקרב תינוקות וילדים קטנים ובין 15%-20% מהם סובלים ממנה. המחלה מאופיינת בהתפרצותה של פריחה מגרדת המלווה ביובש עז ולעיתים בשלפוחיות מלאות נוזל.

מחלה זו לכשעצמה אינה משפיעה או מושפעת מוירוס הקורונה ככל שידוע עד כה, אולם שטיפת ידיים תכופה בסבון ובמים חמים עלולה להחמיר ואף לגרום להתפרצויות עקב התייבשות העור היבש ממילא. עיקר ההמלצות עבור ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס הן הקפדה על שימוש בסבון עדין ובמים פושרים לשטיפת הידיים, אולם שטיפה תכופה במים חמים או קרים עשויה לתרום להתייבשות העור וליצירת סדקים בו, וכמוה גם סבונים קשים יותר. מכאן שההמלצה היא להימנע משימוש בסבון ככל האפשר או לחלופין להסתפק בשמנים בלבד אך יחד עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שבמקרה זה, יתכן וניקוי הידיים אינו יהיה יעיל במיוחד בהגנה מפני נגיף הקורונה.

 

לאחר השטיפה חשוב להקפיד ולייבש את העור לחלוטין. אצל ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס מומלץ לעשות זאת באמצעות שימוש במגבות נייר או בכאלו רכות במיוחד ולמרוח קרם לחות אשר משמן ומלחלח את העור – רצוי אחד לא מבושם. המלצה נוספת לאלו המשתמשים במסיכה או בכפפות לזמן ממושך היא הוספת שכבה מפרידה נוספת של כפפות רגילות או של מסיכת כותנה מתחת לזו הרגילה.

 

לעתים הטיפול הניתן לחולים אלו כולל גם מתן תרופות לויסות או דיכוי מערכת החיסון. אין סיבה ספציפית בגינה יש להפסיק עם הטיפול – כל עוד אין הופעה של תסמיני קורונה, כיוון שאז הסיכוי להתפרצותה של מחלת עור זו הוא גבוה.

בהונות קורונה

בין תסמיני העור השונים המקושרים למחלת הקורונה בפרט, ישנו אחד המהווה יחסית סימן חיובי וקרוי בהונות קורונה – פצעים המזכירים פצעי קור שצבעם אדום וסגול ולעתים אף מלווים בשלפוחיות. פצעים אלו מופיעים בבהונות ובאצבעות של כפות הרגליים, בעקבים ולפעמים גם באצבעות הידיים. בהונות הקורונה אינן מופיעות אצל כל החולים, אלא אצל חלק קטן מהם, ומרבית החולים אצלם נצפה סימפטום זה היו ילדים ובני נוער אשר חלו במחלה בצורה קלה או שהיו אסימפטומטיים. הופעתם של הפצעים מתרחשת כמספר שבועות לאחר שיאה של המחלה וכך למעשה מהווים עדות לכך שהמחלה הייתה – וחלפה. הפצעים עצמם חולפים לאחר כשבועיים אך בזמן זה נוטים לכאוב ולצרוב במיוחד.

פריחת הקורונה

מלבד הופעתן של בהונות הקורונה, ישנה גם זו של פריחות אחרות עם ההידבקות בנגיף. הסימן הראשון, לעתים, ובעיקר בקרב אלו שבגיל העמידה, הוא פריחה של מעין שלפוחיות קטנות – שלעתים גם מגרדות, המופיעות בגב וכן בידיים וברגליים. פריחה זו מופיעה לפני תסמינים אחרים ונמשכת כעשרה ימים.

 

פריחה מסוג שונה, הדומה בשכיחותה לבהונות הקורונה, היא כזו שנראית כשטחי עור אדומים או ורודים בולטים כדוגמת אלו המופיעים בסרפדת, אולם אחת ששכיחה ביותר בקרב אלו שגילו תסמינים עוריים לקורונה היא זו המקולופפולרית המתבטאת בנקודות אדומות קטנות על העור, ומאפיינת חולים קשים ובינוניים בגילאי העמידה. התסמין העורי החמור יותר הוא נמק, הנראה כרשת דייגים כחולה-אדומה שכוללת גם חבורות ואופיינית לחלק ממקרי הקורונה הקשים בגילאים המבוגרים יותר.

 

סוג נוסף של פריחה ששכיחה יותר דווקא בילדים ויכולה להופיע עד שלושה חודשים לאחר ההחלמה מהנגיף היא כזו המלווה באדמומיות הניכרת בחלקים גדולים בגוף, ויכולה להעיד על הסינדרום דלקת רב מערכתית (Mis-C). סינדרום זה עשוי להשפיע גם על שריר הלב אך עדיין, מדובר בתופעה נדירה יחסית.

 

אם כן, למחלת הקורונה סימפטומים המתבטאים בין היתר בפריחות מסוגים שונים, אך ביניהן גם כאלו שעל אף שאינן מושפעות ישירות מהוירוס עצמו, מתפרצות עקב הלחץ הרב שמתעורר בעקבותיו ומאמצעי המיגון כנגדו כמו שטיפות ידיים מרובות ושימוש בכפפות ובמסכות. לכן, הקפדה על שטיפה במים פושרים וייבוש והגנה על עור הידיים באמצעות קרם המלחלח את העור חשובות במיוחד בתקופה זו, והבחנה בתסמין עורי לא ברור או לחלופין בהחמרה של מחלת עור קיימת, מחייבות התייחסות רפואית שתוכל לשלול כי לא מדובר באחד מתסמיני הקורונה.

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן