מבזקים

גיבור בן 102 זכה להערכה מיוחדת

F6837670-2B47-4424-861E-A26BE15F91AC

טקס מרגש התקיים במוזיאון ההעפלה וחיל הים שבחיפה. חובל ראשון שמואל חייט, בן 102, זכה לקבל תעודת הערכה על פועלו. חייט התגייס לצי הבריטי ולחם בנאצים, נפצע אנושות והמשיך בלחימה.

.

לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה סייע לפלי"ם בהעלת יהודים לארץ. לאחר קום המדינה, היה חייט ממקימי חיל הים, פיקד על בסיס נמל יפו והיה שותף לפיתוח יכולות התקיפה של שייטת 13.

שמואל חייט נולד ב- 1919 בריגה שבלטביה. בנערותו הצטרף לתנועת בית"ר, שם התמחה בהשטת ספינת המפרש "תיאודור הרצל", באמצעותה תכננה התנועה להעביר בחשאי יהודים וכלי נשק מפולין לארץ. עליית השלטון הנאצי קטעה את תוכניות תנועת בית"ר.

.

אך בניסיון בודד בו שיתפו פעולה האצ"ל ובית"ר, הפליג חייט כמכונאי עם ספינת המעפילים פאריטה ב- 1939, כשעל סיפונה למעלה מ- 850 מעפילים לא חוקיים. חייט והפאריטה הצליחו להגיע לחופי הארץ, אך נתפסו על ידי הצבא הבריטי והושמו במעצר. במבצע שחרור נועז, כשהם מחופשים לקצינים בריטים, הצליחו שניים מחבריו למלטו ממחנה המעצר הבריטי.

.

רגשותיו המעורבים לגבי השליט הבריטי בארץ ישראל לא שמו בפניו מכשול כשהדי מלחמת העולם השנייה מגיעים לארץ. חייט מצטרף לצי הבריטי ובמהלך שנות המלחמה נלחם במסגרת הצי מול הצי הנאצי. חייט הוצב על אוניית מלחמה בריטית שפעלה בים התיכון, שם גם נפצע אנושות באחד מהקרבות מול הצי הנאצי. חייט לא ויתר, ומיד עם החלמתו חזר לשרת על סיפון אוניית מלחמה בריטית עד שחרורו ב- 1946.

כסיים את שירותו בצי הבריטי בדרגת נגד בכיר, חזר לישראל והחל לעבוד בחברת מקורות בהרצליה. חייט, שהיה כבר איש ים מנוסה ושבע קרבות, סייע לפלי"ם במבצעי העפלה של יהודים ממדינות אירופה.

.

לאחר יציאת הצבא הבריטי מישראל והקמת המדינה, הצטרף חייט לחיל הים, ופיקד על בסיס יפו.  בראשית שנותיו של חיל הים ועם הקמת כוח הקומנדו הימי, בפיקודו של אלוף יוחאי בן נון, סייע חייט בצוות הפיתוח של ה"חזירים".

.

ה"חזירים" היו כלי שיט מזוודים בחומר נפץ רב, ונהוגים על ידי אנשי הקומנדו הימי. אנשי הקומנדו היו נמלטים מה"חזירים" בסמוך למטרתם, ומשלחים אותם להתפוצץ על דופן כלי שיט המטרה. יכולת השמדת מטרות באמצעות ה"חזירים" הייתה אחת מהיכולות המבצעיות המרכזיות ביותר של חיל הים הישראלי בראשית שנותיו.

.

חייט פרש משירותו בחיל הים בראשית שנות החמישים, ועסק במקצועו כטכנאי עד שהגיע לפני כעשרים שנה.

.

השבוע כאמור, התקיים במוזיאון חיל הים וההפעלה טקס מיוחד לכבודו של חייט. חייט, כשהוא בחליפת השרד, עטור בעיטוריו וחובש לראשו כובע קסקט, קיבל תעודת הוקרה מנציגי חיל הים ומשרד הביטחון.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן