מבזקים

מתנגדי ארדואן מרימים ראש

מזה מספר שבועות מתנהלת מחאת סטודנטים ומרצים כנגד הנשיא הטורקי, ארדואן, באחד ממוסדות החינוך המבוססים ביותר בטורקיה אוניברסיטת בוג'אצי (Bogazici) שבאיסטנבול.

.

כוחות הביטחון הטורקיים עצרו עשרות רבות של סטודנטים ומרצים, ופשטו על בתיהם.

אוניברסיטת בוג'אצי, הממוקמת על גדות מצרי הבוספורוס, היא אחת מהטובות ביותר בטורקיה. האוניברסיטה הוקמה ב- 1863 על ידי אמריקאיים, ונחשבת כמעוז התרבות והאומנות החופשית בטורקיה, התומכת בהשקפות מערביות ובחופש הבעת הדעה.

זוהי המחאה הראשונה כנגד ארדואן על אדמת טורקיה מאז 2017. המחאה אינה מסוקרת בערוצי החדשות המדינתיים.

.

המחאה החלה לאחר שארדואן החליט לבחור רקטור חדש לאוניברסיטה, בניגוד לתהליך הבחירות המסורתי, בו נבחר הרקטור על ידי הסגל האקדמי. ארדואן מינה לרקטור את אחד ממקורביו, מליהבולו (Melih Bulu), איש עסקים עשיר וידוע, התומך במפלגת השלטון, שניסה בעבר להיבחר כחבר מפלגה אך ללא הצלחה.

מינויו של בולו לרקטור, ב- 1 לינואר השנה, הינו צעד נוסף של ארדואן להרחבת השפעתו בכל היבט של החיים בטורקיה, לרבות החברה, התרבות, הדת והחינוך.

.

מינוי הרקטור הוא ניסיון נוסף להוצאת אורחות החיים המערביים מטורקיה, השתקת עמדות כנגד השלטון, וביסוס דרכי האסלאם במדינה (כמובן על פי תפיסתו של ארדואן).

המפגינים קוראים לביטול מינויו של בולו על רקע התהליך שבוצעועל כך, שבולו הוא איש עסקים, אשר אינו מבין את אורחות החיים האקדמיים, וצפוי לחדול בקמפוס כל פעילות הנוגדת את תפיסותיו של ארדואן.

.

בולו הואשם על ידי המפגינים כי כל עבודותיו האקדמיות נכתבו בתשלום על ידי אחרים. בראיון טלוויזיוני טען בולו, כי הוא כתב את כל עבודותיו האקדמיות אך "שכח להכניס מרכאות בחלקן". אגב כך, תופעה זו של הגשת עבודות אקדמיות במרמה לקבלת תארים היא תופעה ידועה ורווחת בטורקיה.

.

בולו ניסה לתקשר עם הסטודנטים המפגינים, ובצעד פופוליסטי סיפר שהוא חובב של להקת "מטליקה". אך ככל שגברו המחאות הוא הסתגר במשרדו תחת שמירה כבדה.

תומכיו של ארדואן הביעו תמיכה במינוי וקראו לסילוקם של "החילונים האליטיסטים", מעמדות הכוח במדינה, והחזרת מוסדות החינוך בעם לשליטת זרם האסלם.

בחמש השנים האחרונות ולאחר ניסיון ההפיכה הכושל, צבר ארדואן לעצמו סמכויות שלטוניות נרחבות, ופעל באלימות מול מתנגדיו, בהם עיתונאים, פוליטיקאים, אנשי צבא ופעילי זכויות אדם.

.

מ- 2016 פעל ארדואן גם לטיהור המוסדות האקדמיים ממתנגדיו, לרבות העמדה לדין של סטודנטים ומרצים, אשר הביעו מחאתם כנגד המעורבות הטורקית בסוריה.

המחאה באוניברסיטת בוג'אצי מסמלת אולי שלב ראשון במרידה הפנימית בטורקיה כנגד ארדואן כנגד צעדיו אך בעיקר לאור המצב הכלכלי הקשה והאינפלציה הגואה בקצב שיא בטורקיה.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן