מבזקים

שת״פ בין טורקיה לבנק הפועל בחסות הביון הרוסי

טורקיה נלחמת בריגול הרוסי אך פותחת דלת לבנק השקעות המקושר ל- KGB 

בנק ההשקעות הבינלאומי (IIB), בנק השקעות שבשליטה רוסית, המכונה על ידי שירותי המודיעין של ארצות הברית ומדינות אירופה כ"סוס הטרויאני של פוטין", החל לתפוס מקום של כבוד בתוכניות המימון למיזם של טורקיה עם שותפים ומשקיעים מערביים.

.

לאחרונה החלו הרשויות הטורקיות להציע את שירותי בנק ההשקעות הבינלאומי למתן הלוואות למוסדות ולמשקיעים אירופאיים למימון מיזמים שונים בטורקיה.

בראש בנק ההשקעות עומד בנם של שני סוכני KGB לשעבר, ניקולאי קוסוב. אימו, ילנה קוסובה, היא אחת מגיבורי המודיעין הרוסי, ופעלה במסגרת צוות מבצעי מיוחד שפעל בארצות הברית במהלך המלחמה הקרה לגניבה של סודות הגרעין האמריקאיים. אביו של ניקולאי פעל משך כ- 12 שנים בהונגריה לאיתור מתנגדי המשטר הקומוניסטי.

.

ניקולאי קוסוב, בוגר אחת האוניברסיטאות היוקרתיות ביותר במוסקבה, שימש כיועץ בשגרירות רוסיה בלונדון במהלך שנות ה- 80', ופעל שם ככל הנראה בשירות ה- KGB. לניקולאי קשרים רבים ועמוקים עם גורמי מסחר בלונדון ועם לשכת המסחר הרוסית-בריטית ברוסיה.

קוסוב אף מקושר לגורמי שלטון בכירים בהונגריה, שראש הממשלה שלה, ויקטור אורבן, אף פנה לשלטונות הרוסיים, בבקשה לאפשר לקוסוב לפתוח סניף של הבנק בבודפשט.

.

בנק ההשקעות הבינלאומי של קוסוב, ה- IIB, זוכה לקו אשראי פתוח מהבנק הרוסי VTB באמצעות קרן השקעות משותפת לשני הבנקים, וכך למעשה ממומנים המיזמים השונים בהם הוא מעורב.

קוסוב מקושר אישית לנשיא הטורקי, ארדואן וליועץ הטורקי לביטחון לאומי, אברהים קאלין. קאלין הוא אחד מהמועמדים הבולטים כיום בטורקיה לעמוד בראש שירות המודיעין הטורקי, ה- MIT.

.

בנק ה- IIB פועל בטורקיה למעלה מחמש שנים מול גורמי הממשל השונים, במסגרת מיזמים לאומיים טורקים, ומסייע בקו אשראי לבנק אקטיף, בראשו עומד אחמט קליק, איש עסקים רב השפעה, המקורב לארדואן. קליק הוא המחזיק בקונגלומרט "קאליק הולדינג", אותו מנהל חתנו של ארדואן.

.

למרות החרדה הטורקית ממאמצי הריגול הרוסיים במדינה, לרבות מעצרם של חשודים בריגול עבור רוסיה, דלתות השלטון הטורקי פתוחות לרווחה עבור קוסוב ובנק ההשקעות שלו.

.

המהלך הטורקי מגיע בעת משבר חמור שממנו סובלת הכלכלה הטורקית. המשבר הוא תוצאה של התרחקות טורקית מן הקונצנזוס המערב אירופי והקטטה המתמשכת עם הממשל האמריקני הקודם.

גם הצינון המתמשך ביחסי טורקיה – ישראל אינם מועיל לארדואן ולכן ניכרת רגיעה ביחסי שתי המדינות בשנה האחרונה.

 

ארדואן הוא בעל חלומות על השבת האימפריה העות׳מאנית לגדולתה אבל על הדרך הוא למד עד כמה יומרה כזו היא בעלת משמעותיות פנימיות ובינלאומיות סבוכות.

 

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן