מבזקים

התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז לקראת החזרה ללימודים

בשיתוף פרמה גורי

ההכנות לקראת שנת הלימודים בעיצומן. הורים רבים מנצלים את ימי החופשה ושולחים את הילדים לבצע אבחון קשב וריכוז, זאת על מנת לבחון אם יש להם בעיה ולקבל הכוונה כיצד ניתן לטפל בה עד תחילת שנת הלימודים ובשגרה עצמה.
האתגר נעשה משמעותי יותר כשמדובר בילד שמתחיל מסגרת לימודית חדשה – עולה לכיתה א', עובר לחטיבה או לתיכון או משתלב בבית ספר חדש בעקבות מעבר דירה.

כיצד ניתן לבצע עבודת הכנה לקראת החזרה לספסל הלימודים עם הפרעות קשב וריכוז או היפראקטיביות?

תרגול מקדים – נחיתה רכה בלימודים
כדאי לבצע עם הילד תרגול על החומר שנלמד במהלך השנה הקודמת ולבחון כיצד אפשר לקדם אותו בחומר של השנה החדשה על מנת לסייע לו לשלוט בחומר, גם אם הוא יתקשה להתרכז בשיעורים עצמם.
אפשר לפנות למורה פרטי על מנת לסייע בבחירת הטכניקות הטובות ביותר ללמידה, כשלעיתים תרגול יצירתי וחווייתי יכול לעשות הבדל גדול ולסייע בקליטה. עבודה עם ציורים, האזנה למערכי שיעור או משחקים ושעשועונים וירטואליים באמצעות אתרי אינטרנט חינוכיים.

נכנסים לשגרה כבר עכשיו
על אף שכעת חופש גדול, אפשר למקסם את הזמן העומד לרשותכם ולדמות מצב של שגרה, כדי לאפשר לילד להרגיש שהוא בתוך מסגרת.
ניתן לבקש ממנו להתעורר בשעה דומה בה הוא יידרש להתעורר ביום לימודים רגיל וללכת לישון בשעה דומה, לקבוע ארוחות מסודרות ביום וכן לייצר שיעורים לפי נושאים כולל הפסקות. לבחון עמו התארגנות מוגדרת בזמן כולל סידור התיק, התארגנות לאכילה מסודרת והכנת שיעורי בית שיינתנו לו לפי המשימות.

חיזוק המיומנויות במהלך החופש
מומלץ להשקיע בחיזוק מיומנויות שונות שיעזרו לו בביצועים ובהישגים במהלך השנה: כמו כתיבה, קריאה בקול רם, הכנה למבחנים, חלוקת משימות למטלות קטנות על מנת לבצע פרויקטים גדולים יותר, הכרות עם תוכנות מחשב ואתרי אינטרנט חינוכיים על מנת להפיק את המקסימום מתהליכי הלמידה ושיתאימו לקצב הלמידה, הקשיים והאתגרים עמם מתמודדים הילדים.

סוד התקשורת
יש להבין את הקשיים שעומדים בפני הילדים ואפשר גם לסייע להם מבחינת תמיכה רגשית: הכרות מקדימה עם אנשי החינוך שהם יפגשו ופעילויות חברתיות עם תלמידים שעתידים ללמוד עמם, כדי שיגיעו למקום בו ירגישו כבר בנוח ושהגורמים השונים ידעו למה לצפות וכיצד לבוא לקראתם בבית הספר עצמו. ניתן להתייעץ עם מומחים או לקבוע טיפול רגשי המתאים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות כמו טיפול באמנות, טיפול בבעלי חיים וכדומה.

בסיס תזונתי מוצק
לתזונה מאוזנת יש חשיבות רבה בהצלחה בלימודים ובתפקוד של ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. כדאי לבחון כיצד ניתן לבצע שינויים בתפריט התזונתי ולהמשיך אותו כך שהוא יהיה ישים גם במהלך שנת הלימודים.
מומלץ לבצע בדיקת דם ולבחון אם יש חוסרים תזונתיים ולהפחית ואף "להעלים" מהתפריט מאכלים מעוררים, מעובדים ועתירי סוכר ולהמיר אותם בירקות ודגנים מלאים, ולבחון גם פורמולות צמחיות שיכולות לסייע בשיפור המיקוד והריכוז.

ניתן להיעזר גם בתוספי תזונה או תרופות טבעיות. תוסף התזונה ריכוזית, פורמולה מבוססת על צמחים סיניים כמו בקופה, סנטלה, אשווגנדה, אלביציה, מרווה, ג'יסנג קוריאני, שידועים בספרות המדעית כבעלי תרומה קוגניטיבית לתאי המוח ללמידה, חשיבה וריכוז. פורמולת ריכוזית נבדקה על ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ונמצאה כשמשפרת תוצאות מבחן TOVA.

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן