מבזקים

פלה לא המציא את הכדורגל אבל בזכותו יש לנו את מסי ובעקבותיו יגיע גאון טוב ממנו

8D2DB54F-65BF-4E1C-83EF-39603E5030C8

מדור הספורט של ידיעות מקדיש את עמודיו הראשונים לברזילאי הנהדר שהיה ואיננו עוד. פלה מת. הכותרת היא הגזמה פראית אבל נסלחת. כזו היא תקשורת הספורט, כאלה הם חובבי הכדורגל, זו תמצית העשיה העיתונאית של יצרני מדורי הספורט בכלי התקדורת למיניהם:

עושים מכל דבר דרמה ענקית או אכזבה שלא תיאמן. ככה זה עובד: חובב הספורט מתחיל בקטן באהדה לקבוצה, חיבה לשחקן, משיכה לשגר ולפני שהוא מבין איך זה קורה לו הוא מוצא עצמו מכור ללא תקנה.

קונה חולצה, מצטרף לחבורת אוהדים, מתחיל לקלל, לא מפסיק לצרוח בקול רם או בתוך הראש שלו, מאושר עד הגג עם ניצחון ובדיכאון אחרי הפסד. מכאן קצרה הדרך לשנאה תהומית של היריבה העירונית או המיתולוגית, ולחילופין להערצה מטורפת בלתי הגיונית המובילה לאיבוד שליטה ולחוליגניזם על סוגיו המתונים והמכוערים.

פלה היה שחקן גדול לתקופתו אבל הוא לא הגדול מכולם. הבעיה היא שבניגוד לענפי ספורט הנמדדים בשעון ובסנטימטרים הוויכוח הוא אינסופי. המחזיק בשיא עולמי בענף מדיד הוא הגדול מכולם, לגבי כל היתר זו שאלה של טעם אישי ובעיקר מיתוס.

אז לא ניקח לפלה את הפלא אבל להגיד שהוא גדול מליאו מסי זו הגזמה פראית בעיקר כי אין לנו אפשרות להשוות. אין תיק נתונים מהסוג המחולק לכל כתב ביציע ולפרשן באולפן. מה שיש זה המיתוס ומי שבעד פלה מקטין את מסי וזה בסדר אבל תסלחו למי שמפקפק בכל מה שלא ניתן להוכיח אמפירית.

מה שברור חד משמעית הוא שפלה הניח את היסוד לכדורגל היפה, האטרקטיבי, זה שמעדיף יכולת אישית מרהיבה על סתם התמסרות עד לרחבת היריב ושם שמישהו כבר יגחוק את הכדור לרשת בראש, ברגל, בטוסיק – העיקר שייכנס.

בזכות פלא הגענו למסי ובזכות מסי בטוח שבעתיד יצוץ גדול ממנו כי ככה זה בחיים – מתקדמים מטוב למצויין ומצויין למופלא.

רמי יצהר Rami Yitzhar
עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן