מבזקים

הסכמה כללית: ההקלה על משקי הבית – צעד נכון של נתניהו וסמוטריץ׳

A039E6AC-6348-472E-B230-5EF077CB5D8F

בעוד המדינה רועשת סביב המהפכה המשפטית בעניין הכלכלי צפויה תמימות דעים והסכמה רחבה. נתניהו ושר האוצר שלו סמוטריץ' הציגו השניים את תוכנית החירום הכלכלית להתמודדות עם העלייה ביוקר המחיה, הכוללת שורה של צעדים שמטרתם להפחית את העלייה במחירי החשמל, המים, הדלק והארנונה. בנוסף התוכנית נועדה לסייע לאוכלוסיות חלשות כלומר החרדים והעניים האחרים להתמודד עם האינפלציה.

נתניהו אמר: "בשנה וחצי האחרונות אנחנו בסחרור. המשכנתא עולה לחלק במאות שקלים, לחלק באלף שקלים. זה דבר שצריך לטפל בו. אנחנו לא מחכים. אנחנו מודיעים על שורת צעדים ראשונים להילחם במחוללי האינפלציה: החשמל, המים הדלק והארנונה", הודיע. "הצעדים הללו יוזילו מיד את ההוצאה החודשית של כל משפחה בישראל, והצעדים הללו יעשו דבר נוסף, הם יאטו את קצב עליית המחירים ויתחילו לסובב את הגלגל לאחור".

סמוטריץ' הבטיח בלימת ההתייקרויות במשק מבלי לפרוץ את העקרונות והמנגנונים. כצעד ראשון יופחת משמעותית שכר הח"כים. בין היתר הובטחה הפחתת ההתייקרות במחירי החשמל, מס הבלו על הפחם יפחת ובהתאם רשות החשמל תוכל להפחית את עליית תעריף החשמל בכ-60 שקל בשנה למשק בית, שהינה הפחתה של כ-15% מעליית המחיר.

סך הצעדים צפויים להביא להפחתה של כ-240 שקל למשק בית וביחד עם כלי הסיוע לאוכלוסיות החלשות לצמצם את סך העלייה במחיר החשמל לממוצע של כ-70% למשק בית. לעסקים קטנים ובינוניים הצעדים המתוכננים יביאו לביטול מוחלט של העלייה בתעריף החשמל.

במקביל תופעל הפחתת ההתייקרות במחירי המים, ולפיה העלייה בתעריף זה תצומצם בשיעור דומה להפחתת תעריף החשמל. כתוצאה מהמהלך תיחסך למשקי הבית עלייה של עשרות שקלים בשנה. כפי שנמסר, המהלך הושג הודות להפחתת תעריף החשמל וכן הודות לוויתור על דיבידנד מחברת מקורות.

במסיבת העיתונאים הובטח ש"מענק החימום" יוקדם באופן חלקי כך שהזכאים למענק יקבלו כבר עכשיו, במקום בחודש אוקטובר, תשלום בסך של כ-200 שקל, על מנת לסייע להם להתמודד עם יוקר המחיה בתקופה זו של השנה. מענק החימום הוא מענק בסך של 608 שקל המשולם בכל חודש אוקטובר על ידי המוסד לביטוח לאומי לכ-300 אלף קשישים הזכאים להשלמת הכנסה או לקשישים הזכאים לקצבת נכות.

צעד נוסף נוגע להקפאת ההתייקרות במחירי הדלק. מס הבלו על הדלק יופחת ב-10 אגורות עד לסוף שנת 2023. הצעד יאפשר לבטל את ההתייקרות במחיר הדלק (הבנזין) שחלה ב-1 בינואר 2023 בסך של 9 אגורות ויסייע להפחתת המחיר בהמשך השנה.

כמו כן, תוקפא ההתייקרות בתעריפי הארנונה, כך שהעלייה בתעריפים למגורים בגובה 1.37%, שנכנסה לתוקף בחודש ינואר 2023, תוקפא. הצעד צפוי לחסוך כ-70 שקל בשנה בממוצע למשק בית.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן