מבזקים

נדחתה על הסף עתירה להוצאת נתניהו לנבצרות

99D7FE31-5728-4ECE-966A-7D7DEF8FC840

בג"ץ דחה היום (חמישי) על הסף את העתירה להוצאת בנימין נתניהו לנבצרות ובכך להדיחו מתפקיד ראש הממשלה. זאת בטענה שנתניהו הפר את הסדר ניגוד העניינים שעליו הוא חתם, ומשכך יש להוציאו לנבצרות.

שופטי בג"ץ דפנה ברק-ארז, חאלד כבוב ויחיאל כשר דחו את העתירה בשל אי-מיצוי הליכים, נוכח הזמן הקצר שבין הפנייה ליועצת המשפטית לממשלה לבין מועד הגשת העתירה לבג"ץ. השופטים הדגישו בפסק דינם: "אין בפסק דין זה כדי לנקוט עמדה – מכל סוג שהוא – ביחס לגוף הטענות".

בפסק הדין נכתב עוד כי "הטענות בעניין זה הוצגו במכתב ששלחה העותרת ליועצת המשפטית לממשלה ב-16 בינואר. למכתב הנ"ל טרם ניתנה תשובה. חרף זאת, כבר ביום ה-24 לחודש, דהיינו בחלוף שבוע ימים בלבד, הוגשה העתירה. בנסיבות אלה, דין העתירה להידחות על הסף, מחמת אי-מיצוי הליכים".

בעקבות פסק הדין, במשמר הדמוקרטיה כבר העבירו פנייה נוספת ליועצת המשפטית לממשלה, שטרם השיבה לפנייה הראשונה בעניין הנבצרות, ומסרו כי כעת, לאחר הפנייה הנוספת, היא מתבקשת לדון בנושא ולהשיב לגופם של דברים. באם לא תינתן תשובה בתוך פרק זמן סביר – משמר הדמוקרטיה הישראלית יעתור שוב לבג"ץ, על-מנת שבית המשפט ידון בנושא, הפעם לגופו של עניין.

בעתירה נטען כי תוכנית החקיקה של ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין, "כוללת שינויים מרחיקי לכת מבחינה משטרית שתוצאתם הוודאית היא החלשת מערכת המשפט, עצמאות השופטים, פגיעה בעקרון הפרדת הרשויות, פגיעה בשלטון החוק, פגיעה בייעוץ המשפטי לרשויות השלטון ופגיעה ביכולת להעניק הגנה אפקטיבית על סדרי משטר ועל זכויות אדם. דברים אלה ניתן ללמוד הן מדברי נשיאת בית המשפט העליון והן מדברי היועצת המשפטית לממשלה".

"לדברים אלה", כך נכתב, "משקל רב, ואף מכריע, בשאלה האם התמלאו התנאים המחייבים להכריז על ראש הממשלה כעל מי שנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו. בעניין זה, כאמור בית המשפט כבר נדרש לאפשרות להכרזה על מר נתניהו כנבצר ממילוי תפקיד ראש הממשלה על רקע העננה הפלילית הרובצת מעל ראשו, וקבע כי 'נסיבות של ניהול הליך פלילי נגד ראש ממשלה עשויות להביא להחלטה על נבצרות תפקודית".

הארגון המתקרא ״משמר הדמוקרטיה״ טען בעתירתו כי "מתקיים חשש כבד וממשי כי קיים קשר ישיר בין תוכנית הממשלה כפי שהציגה שר המשפטים בתמיכתו של נתניהו לבין תיקיו הפליליים של נתניהו ושתכלית מרכזית של התוכנית היא לסייע לו לחמוק ממתן הדין על עבירותיו הפליליות. חשש זה קיבל אישוש מלא בדברי שר המשפטים עצמו".

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן