מבזקים

לא נרפה עד שפרשת הצוללות תיחקר ברצינות

בעקבות הגילויים החדשים בפרשת הצוללות המחזקים את החשדות המרחפים זה שנים בדבר שיקולים פסולים של נתניהו בהליך רכישת צוללות מחיל הים, חוזרות ומתעצמות הדרישות להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא.

 

בוגי יעלון שהיה שר ביטחון באותה תקופה ומודר כרבים אחרים בצמרת הביטחונית אומר היום:

*

״אני שב וקובע: פרשת רכש כלי השיט והצוללות, היא פרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר מקום המדינה! תצהירו המטלטל של דן הראל, חושף כי אין בסיס לטענת נתניהו, ש״אין כלום, כי לא היה כלום״, אלא את מעורבותו עד צוואר! לא אאפשר לפרשה לשקוע במצולות, לא ארפה עד שהאמת תצא לאור – חייבים לחקור את הפרשה עד תום״.

.

הכתב גיא פלג דיווח בחדשות 12:

תצהיר של האלוף במילואים דן הראל, מי שהיה מנכ"ל משרד הביטחון, מעלה שאלות נוקבות באשר ללחצים חריגים וחריפים שהופעלו לטענתו מצד ראש הממשלה ומבכירים בסביבתו, כדי שמדינת ישראל תרכוש צוללות וכלי שיט דווקא מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ. הראל, ששירת 35 שנה בצה"ל, מתאר בתצהיר קריירה עשירה – היותו מזכירם הצבאי של שלושה שרי ביטחון וראש הממשלה לשעבר ברק תפקידיו כראש אגף המבצעים במטכ"ל, מפקד פיקוד הדרום וסגן הרמטכ"ל.

במוקד התצהיר הוא מתייחס לשנותיו כמנכ"ל משרד הביטחון. ליתר דיוק, לאירועים התמוהים, לדבריו, והמדאיגים סביב רכש כלי השיט והצוללות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ. הדברים הוגשו כנספח לעתירה של התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ בדרישה להורות על הקמת ועדת חקירה לתיק הצוללות.

"הופעל על המשרד מכבש לחצים כבדים", כותב הראל בתצהירו, "הן ממשרד ראש הממשלה והן מנציגי המל"ל, שנועד כל כולו למנוע את פרסום המכרז, בניסיון לגרום לכך שהמשרד יבצע את הרכש בגרמניה וספציפית מחברת טיסנקרופ. בהקשר זה זכורות לי בין היתר הנחיות בכתב מהמזכיר הצבאי של ראש הממשלה האוסרות יציאה למכרז, וכן פניות רבות בעל פה מראש המל"ל יוסי כהן, וכן מסגנו אבריאל בר יוסף אשר פנה לגורמים שונים במשרד ביניהם מנהל הרכש והיועמ"ש של המשרד, והאחרון עדכן אותי בכך".

"עמדתי הייתה כי רק בדרך של מכרז ניתן להכריח כל יצרן – לרבות טיסנקרופ – לתת את המחיר המיטבי", ממשיך הראל, "וכי כל מספנה שיש לה היכולת לייצר את הדגם המבוקש, מוזמנת להציע הצעות גם אם היא נהנית מסבסוד ממשלתי".

המכרז החשאי טורפד?

הראל מתאר איך הופעלו לחצים כבדים כדי למנוע מכרז בין-לאומי לרכישת ספינות מגן לאסדות גז ורכישת ארבע ספינות מגן מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ. עוד הוא מתאר כיצד פורסם המכרז בחשאי ואיך טורפד.

"הנחיתי את ראש מנהל הרכש, לנוכח הלחצים הרבים ממשרד ראש הממשלה, שהפרסום ייעשה ללא יידוע מראש או תיאום מוקדם עם המל"ל או משרד ראש הממשלה", כותב הראל, "כך שפעולה זו תהיה עובדה מוגמרת שאיננה נתונה לדיון, זאת בניסיון להדוף את הלחצים שהופעלו בהמשך".

"לאחר פרסום המכרז תוך זמן קצר ביותר פנה אליי ראש המל"ל יוסי כהן בדרישה לבטל את המכרז, לדבריו בשל דרישת ראש הממשלה נתניהו לבטל את המכרז", ממשיך הראל. "השבתי לו כי אינני יכול לפעול על פי תכתיב בלתי סביר… זמן קצר לאחר מכן חזר אליי מר כהן והעביר לי מסמך מטעם ראש המל"ל בו נרשם כי ראש הממשלה מנחה אותי לבטל את המכרז. הבהרתי לו שללא הוראה בכתב ישירות מראש הממשלה ובחתימתו, אין בכוונתי לבטל את המכרז וגם אז, אבקש להיפגש איתו ולהבין מדוע".

ליברמן ימונה לשר הביטחון? (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"נתניהו אמר לי וליעלון שהוא מעוניין בצוללת נוספת". ארכיון|צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"דרישתי זו", מבהיר הראל, "לא נענתה בתגובה כלשהי… היועץ המשפטי של המשרד, עו"ד בן ארי, דיווח לי גם כן כי גם עו"ד שמרון מבקש לעצור את ההליך, בהתאם לעמדת ראש הממשלה נתניהו. לא העליתי על דעתי באותה העת שעו"ד שמרון קשור גם לנציג של טיסנקרופ בישראל, וכי הוא פועל תמורת תשלום בשירותו של סוכן החברה מיקי גנור, בנוסף על פעולתו עבור ראש הממשלה".

לאורך תצהירו חוזר הראל ומדגיש את התערבותו החריגה והמדאיגה לכאורה של ראש הממשלה נתניהו, דרישה שהוא מכנה "בלתי סבירה" להגדיל את מספר הצוללות בצי הצוללות הישראלי.

"מר נתניהו", מתאר הראל, "אמר לי ולמר יעלון בתקיפות רבה שהוא מעוניין שתירכש צוללת נוספת, השביעית במספר, תוך שהוא דופק בידו על השולחן. למרות שלא היה מדובר בהוראה רשמית, סברתי כי הנחיה שכזו, שנועדה להביא לרכש ולהגדלת סד"כ הצוללות, אינה סבירה".

"על רקע היכרותי עם נושא זה", ממשיך הראל, "נוצר בישיבה זו ויכוח ביני למר נתניהו, וזכור לי שהשבתי לראש הממשלה שאין כל צורך בצוללת שביעית וכי ממילא ידינו אינה משגת. הדיאלוג בינינו היה חריג. מר נתניהו אמר שהוא ידאג לתקציב רכש צוללת נוספת מתקציב חיצוני לתקציב הביטחון. השבתי לו שאינני מקבל את דבריו. הזכרתי לראש הממשלה שלמרות קשיי תקציב הביטחון הוא איננו מקיים הבטחות אחרות שניתנו למשרד ולי אישית על ידו לתוספת תקציב".

"מידור שיטתי וממושך לא יכול להיות מקרי"

הראל לא יכול לחבר את כל הנקודות לקו אחד, אבל התמונה העולה מדבריו מדאיגה וגרמה לו לכתוב את התצהיר יוצא הדופן הזה. הלחצים היו לטענתו חריגים בעוצמתם, יוצאי דופן, ונמשכו לאורך זמן, והם יצאו לדבריו מלשכת ראש הממשלה, מסביבתו, וגם מראש הממשלה באופן אישי.

"התרשמתי", מציין הראל, "כי מאחורי יוזמת רכש זו יש אינטרס שטיבו אינו ברור לי, להרחיב את היקף ההתקשרות עם טיסנקרופ ולהגדיל את התמורה לחברה זו באופן שאין לו הצדקה. רושם זה התחזק גם מהסעיף שהתייחס לרכישת שתי ספינות נגד צוללות חדשות (כמיליארד אירו)".

עוד כותב הראל: "העובדה כי כל המגעים, הפגישות והמשא ומתן על ידי גורמים ממשרד ראש הממשלה כמו ראש המל"ל, שליחו המיוחד של ראש הממשלה, סגן ראש המל"ל, וגם עורך הדין של רה"מ, תוך מידור כל אנשי משרד הביטחון וצה"ל והסתרתו אפילו מראש משלחת הרכש שמוצבת לצורך זה בגרמניה אשר ידע שיש פגישות אבל הושאר מחוץ לדלת (והתלונן על כך) ועד וכולל השר הממונה, אינה סבירה בצורה קיצונית ואומרת דרשני".

"למיטב הבנתי", מדגיש הראל, "מידור שיטתי וממושך של כל גורמי משרד הביטחון בעניין רכש מטיסנקרופ לא יכול להיות מקרי, והוא בוצע בכוונה תחילה ולפי הנחיות במשרד ראש הממשלה".

בדרך לוועדת חקירה?

דן הראל מסר לפני זמן רב עדות במשטרה בפרשת הצוללות וניתן להניח שאמר לחוקרים דברים דומים למה שכתב בתצהירו לבג"ץ. חרף זאת, היועץ קבע שלא רק שאין מקום להאשים את ראש הממשלה נתניהו, אלא שאין בדל של ראייה שמצדיקה אפילו את חקירתו באזהרה.

העתירה של התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבג"ץ להורות על הקמת ועדת בדיקה או חקירה ממלכתית. המדינה בינתיים לא העבירה את עמדתה, אך העמדה המסורתית של הפרקליטות היא שלא יכולים להתקיים שני הליכים מקבלים.

בתיק הצוללות החליט היועמ"ש להעמיד לדין בכפוף לשימוע שורה ארוכה של בכירים. העמדה המסורתית של המדינה בנסיבות אלה היא שלא יכול להיות שמצד אחד יתקיים הליך פלילי בבית משפט ומצד שני עדים משותפים לתיק הזה יעידו בפני ועדת חקירה ממלכתית. כעת נותר להמתין ולראות אם נוכח התצהירים כבדי המשקל של הבכירים, בג"ץ יאמץ את העמדה הצפויה של המדינה או שיורה על הקמת ועדת חקירה בתיק הצוללות.

 

 

 

עניין מרכזי

רמי יצהר

Rami Yitzhar

 

MerkaziTV

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן