מבזקים

כירורגיה בטיפולי שיניים

רוב טיפולי השיניים שכולנו מכירים נעשים על ידי רופא השיניים הכללי שלנו במרפאתו. אך לפעמים, רופא השיניים ימליץ על הליך כירורגי שהוא לא מוסמך לבצע. למעשה, מדובר בפרוצדורות ניתוחיות הנעשות על ידי כירורג דנטלי. הכירורג הדנטלי הוא רופא שיניים כללי שעבר התמחות נוספת של כ-5 שנים בתחום. אילו הליכים מבוצעים על ידי כירורג שיניים?

 

עקירות כירורגיות

מרבית המטופלים במרפאות השיניים יתקלו בכירורג שיניים כאשר רופא השיניים הכללי ימליץ על עקירה כירורגית של שן בעייתית. בעוד שרופא השיניים יכול לבצע עקירה רגילה (לרוב פשוט על ידי משיכת השן בצבת) עקירה כירורגית דורשת מיומנות והכשרה ספציפית. עקירות כירורגיות מבוצעות במקרים בהם ישנו הרס רב של כותרת השן ולא ניתן פשוט לאחוז בה בצבת, כאשר השן סדוקה או שבורה, במקרים בהם יש לעקור את השן על שורשיה ולבצע טיפול באזור ועוד. העקירה נעשית בהרדמה מקומית ואורכת לרוב כחצי שעה עד שעה.

 

בנוסף לעקירת שיניים "רגילות" בהליך כירורגי, שיני בינה כלואות (שן שלא בקעה החוצה) יש לעקור אך ורק על ידי כירורג. השיניים הללו ממוקמות בסוף שורת השיניים ולא פעם לא בוקעות כראוי או לא בוקעות בכלל. השן מנסה לבקוע אך אינה מצליחה כי אין לה די מקום בלסת. התוצאה היא שן שנמצאת במנח לא נכון יחסית לשיניים האחרות. ההשפעה היא לחץ על השן הסמוכה לשן הכלואה היכול לגרום לכאב, תזוזה של השיניים ואף לדלקות חוזרות ונשנות באזור. הפתרון הוא כמובן הסרה של השן בהליך כירורגי. כמו כל עקירה כירורגית, גם פרוצדורה זו מבוצעת בהרדמה מקומית.

 

שתלים דנטליים

הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לכל מי שנאלץ לאבד שן לעבור השתלת שיניים במחיר סביר בהחלט, באחוזי הצלחה גבוהים ותוך זמן קצר. שיטות עבודה ברפואה הדנטלית כמו שיטת ההעמסה המיידית (מכונה גם השתלת שיניים ביום אחד) מאפשרות לקבל שן מתפקדת במקום השן הטבעית ביום אחד בלבד. החדרה של שתל דנטלי היא פעולה מורכבת הדורשת מיומנות מאוד מסוימת וניסיון במיוחד כשאר מדובר על השיניים האחוריות (גישה קשה יותר לאזור) ולכן מומלץ כי תעשה על ידי כירורג (אם כי אין חובה וגם רופא שיניים כללי יכול לעשות השתלת שיניים). כאשר מדובר על ביצוע השתלת שיניים מורכבת למשל בשיטת אול-און-4/6 המאפשרת שיקום שורה שלמה של שיניים ביום אחד שני רופאים יעבדו יחדיו – כירורג ורופא שיניים כללי או שני כירורגים.

 

הרמת סינוס

הסינוסים הם חללי הממוקמים מעל הלסת העליונה. תפקידם של הסינוסים לא ברור לחלוטין ומשוער כי הם מאפשרים חימום אוויר הנכנס דרך האף ושומרים על איזון טמפרטורה באזור. אצל מטופלים מסוימים, עצם הלסת מתחת לרצפת הסינוס אינה עבה במיוחד. כאשר יש צורך לבצע השתלת שיניים, ישנו חשש כי השתל (למעשה בורג מתכת) יחדור אל תוך חלל הסינוס. במצב זה, לא רק שההשתלה לא תצליח אלא יתכנו תופעות לוואי חמורות ופגיעה משמעותית באזור. לכן, לפני ביצוע השתלה מקובל לעשות הרמת סינוס. בהליך זה, הרופא למעשה מרים את רצפת הסינוס ומעבה את העצם באזור כהכנה להשתלת שיניים. ההליך דורש מספר ימי החלמה אך אינו כולל תופעות לוואי שלא ניתן להתגבר עליהן על ידי משככי כאבים ומנוחה.

 

השתלת עצם

בדיוק כמו בהרמת סינוס, גם השתלת עצם נעשית כהכנה להשתלות שיניים. במידה ועובי העצם באזור המיועד להשתלה אינו מאפשר החדרת שתל לא ניתן לעבור השתלת שיניים. השתלת עצם (ממקור עצמי או אחר) יכולה להיעשות על ידי הכירורג הדנטלי בכל אזור בלסת העליונה או התחתונה.

 

הסרת גידולים וציסטות

סוג נוסף של ניתוח המבוצע על ידי כירורג שיניים הוא הסרה של גרנלומות וציסטות באזור הלסת ושורשי השן. כאשר גידולים אלו נשארים ללא טיפול ישנה סכנה לפגיעה משמעותית בלסת, בחניכיים ובשיניים עצמן. הסרה של הגידול תעשה במרבית המקרים בהרדמה מקומית.

 

כריתת חוד השן

ניתוח כריתת חוד השן מבוצע כאשר התגלתה דלקת חמורה או ציסטה בשורש השן. הניתוח מאפשר הסרה של הנגע יחד עם השורש מבלי לעקור את השן. כאשר הגישה לאזור בו התגלתה הדלקת אינה אפשרית, רופא השיניים יכול להמליץ על סוג זה של ניתוח דנטלי על מנת להימנע מעקירה של השן כולה. הניתוח מתבצע כמובן על ידי כירורג דנטלי במרפאת שיניים בהרדמה מקומית. במרבית המקרים מדובר בניתוח דנטלי סטנדרטי שלא כולל תופעות לוואי וסיכונים מיוחדים למעט אי נוחות וכאב מסוים בימים לאחר ההליך.

למידע נוסף ליחצו – רופא שיניים בירושלים המלצות

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן