מבזקים

קריסת הטריבונה נגרמה רק כי המשטרה והמועצה פחדו להסתבך עם החרדים חביבי נתניהו

דו"ח של פיקוד העורף מותח ביקורת על תפקוד המשטרה באסון האירוע הדתי הבלתי חוקי של החרדים בגבעת זאב.

נקבע כי המשטרה נעדרה מהחפ"ק על אף שבאחריותה לנהל את האירוע, והתרשלה בפינוי צירי התנועה. בדוח כלולות גם טענות חמורות נגד הרשות המקומית: שנציגיה כמעט שלא נכחו במקום הגם שכוווולם ידעו, כולם התריעו אבל איש לא רצה להתעמת עם החרדים, חביביו הפוליטיים של נתניהו.

הדו"ח של פיקוד העורף בחשפת "ידיעות אחרונות", מצביע על ליקויים חמורים בעבודת המשטרה. באסון, שהתרחש בערב שבועות, נהרגו מאיר גלוברמן (13) ומרדכי רובינשטיין (24) מביתר עילית ו-262 בני אדם נפצעו.
זמן קצר לאחר מכן התברר כי האירוע התקיים על אף שראש המועצה התריע בפני המשטרה כי מדובר במבנה מסוכן. המשטרה טענה מצידה כי עובדה זו הייתה ידועה לה, וכי הרשות היא האחראית על קיום האירוע. במסגרת חקירת הפרשה נעצרו שני בעלי תפקידים במועצה ונחקרו בחשד להמתה בקלות דעת.

מסמך שחיבר רס"ן פנחס אזולאי מפיקוד העורף, המשמש כמפקד יחידת הקישור לרשות המקומית, קובע כי תפקוד המשטרה במהלך האסון היה לקוי ורשלני.
במסמך נכתב בין היתר כי המשטרה נעדרה מהחפ"ק שהקים פיקוד העורף בעת האירוע: "על פי חוק פקודת המשטרה, באסון המוני או באירוע חירום אזרחי, הפיקוד והשליטה באחריות משטרת ישראל עד להודעה אחרת. בפועל לא קוימו פיקוד ושליטה". לדבריו, המשטרה לא שיתפה פעולה עם פיקוד העורף למרות פניות חוזרות ונשנות לסגן מפקד התחנה מצד נציגי הצבא.

עוד נטען בדוח כי המשטרה הפקירה את הטיפול בצירי התנועה: "כוחות ההצלה התקשו להגיע לזירת האסון משום שהצירים היו גדושים בהולכי רגל ובכלי רכב". לדבריו, המשטרה פעלה אך ורק למנוע כניסת כלי רכב שאינם רכבי הצלה, אבל לא פינתה את הכבישים מהמכוניות שכבר היו שם.
בדו"ח נטען כי גם הרשות המקומית לא טיפלה באירוע כנדרש, וכי נוכחות נציגיה בחפ"ק שהקים פיקוד העורף הייתה מצומצמת. טענות נוספות: "במקום לפנות את ניצולי האירוע שאינם תושבי הסביבה למקום בטוח, בשעה שישראל הייתה נתונה תחת מטחי רקטות מהרצועה, פינתה אותם הרשות לפארק לא מוגן. מרכז החוסן לטיפול נפשי בנפגעי חרדה נפתח רק כשעתיים וחצי לאחר הקריסה".
ליקויים נוספים שצוינו בדו"ח: "היה מחסור בציוד לוגיסטי ובשל כך נעשה שימוש בציוד פרטי של עובדים; היה קושי ממשי במציאת הנעדרים ובחיבור בין בתי החולים למכון לרפואה משפטית באבו כביר, וכן בחיבור בין בתי החולים למשפחות הפצועים. כך, למשל, באחד מבתי החולים נקלט פצוע בטעות תחת שם אחר".
מהמשטרה נמסר: "צר לנו על ניסיון לייצר תמונה מטעה על בסיס חלקי דו"חות מטעם גורמים שונים. בניגוד לנטען, הפיקוד והשליטה באירוע בוצע בראשות המשטרה כבכל אירוע חירום. נדגיש כי מפקד המחוז שהגיע למקום פיקד על הכוחות וקיים הערכת מצב עם כלל גורמי החירום וההצלה, לרבות ניהול הסדרי התנועה לפתיחת ציר תנועה סטרילי לכוחות".
בתוך כך, מועצת גבעת זאב פנתה מצידה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) באמצעות עו"ד יחיאל וינרוט, ודרשה לחקור את התנהלות המשטרה באירוע. "ביצוע החקירה בידי המשטרה, שלפי הטענות אחראית למחדל ולאסון, לא יעלה על הדעת", קבלו במועצה.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן