מבזקים

לפיד אולץ לוותר על הרוטציה בראשות כחול לבן

יאיר לפיד ראוי להערכה על כך שהסכים לוותר על הרוטציה המוסכמת בינו לבין בני גנץ בתפקיד ראש הממשלה. ל״עניין מרכזי״ נודע כי לפיד הבין שללא הסכמה כזו הוא ייאלץ לפרוש מכחול לבן כדי לצאת לדרך חדשה שאינה מבשרת לו טובות.

 

גבי אשכנזי ובוגי יעלון היו בין גורמי ההשפעה המרכזיים אך גם ההכרה שלעולם לא יהיה ללפיד בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית הרוב הדרוש לעמוד בראשות ממשלת ישראל.

 

זו לא היתה החלטה קלה עבור לפיד אבל צריך לפענח זאת באופן חיובי ולומר לו: ״יצאת גבר״. אם אשכנזי ויעלון מוחלים על כבודם ונותנים לבני את הבכורה, זה יהיה לא נבון להתעקש.

 

לפיד אמר: ״אנחנו עדיין מקווים שנצליח למנוע בחירות. אם יהיו בחירות החלטנו שהפעם לא תהיה רוטציה. נלך כולנו, כחול לבן גדולה, מאוחדת מאחורי בני גנץ, המועמד שלנו לראשות הממשלה. באופן מפתיע, זו לא היתה החלטה קשה.

.

״ישבתי ביום שישי בערב עם הילדים שלי, ואמרתי להם, "אני הבטחתי לכם שאני תמיד אעשה מה שטוב למדינה, זה מה שטוב למדינה. אני לא מרגיש שאני מוותר. אני מרגיש שיש לי זכות גדולה. זו זכות גדולה להיות חלק מכחול לבן. להיות חלק משינוי שהמדינה הזו זקוקה לו כאוויר לנשימה. חלק מהשינוי – זה לזכור שלא אתה מה שחשוב, אזרחי ישראל הם מה שחשוב".

.

לפיד אמר באומץ: "מה שחשוב זה לא הרוטציה ולא הכסא. לא באתי לפוליטיקה בשביל הכסא. היה לי כסא הרבה יותר נוח בקריירה הקודמת שלי. מה שחשוב זה התוצאות של התלמידים במבדקי פיז"ה, והקריסה של חדרי המיון, והילדים בממ"דים בעוטף עזה. יש לנו תפקיד. תפקיד היסטורי. אנחנו צריכים לשחרר את המדינה. זו מלחמת השחרור שלנו. לשחרר את המדינה מהשחיתות. לשחרר אותה מהסחטנות. לשחרר אותה מהקיצוניות. לשחרר אותה מנתניהו.

כדי לעשות את זה, בנינו כוח. בנינו את המפלגה הגדולה ביותר במדינה. הגדרנו עקרונות וערכים ועמדנו בהם מול כל הפיתויים. אנחנו נעשה הכל למנוע את הבחירות ביומיים הקרובים. אם נצליח, מה טוב. אם לא – כחול לבן תרוץ בבחירות ביחד, בהנהגתו של בני גנץ. תרוץ ותנצח".
.
ובינתיים נמשך המאבק על מידת האשמה שתוטל על הצדדים השונים על כך שתהיינה בלירות נוספות. גנץ פנה לנתניהו:

"אם תוותר על חסינות אנחנו פרטנרים לתחילתו של שיח. גררת אותנו לבחירות כבר פעמיים בגלל החסינות, התבצרת בקווי היסוד של הבלוק בשל החסינות, וגם כעת נדמה לך שבחירות נוספות יאפשרו לך רוב שיאפשר לך חסינות".

.

"אני קורא לך להתחייב בקולך שלא תבקש חסינות. מגיע לאזרחי ישראל לדעת, לפני שתגרור אותם לעוד מערכת בחירות יקרה מה הן באמת כוונותיך. אני קורא לך לעשות זאת עוד היום, כדי שנוכל לקיים משא ומתן ישיר, בלי בלוק החסינות, על הקמת ממשלת אחדות. נמצא את הדרך. נחסוך מעם ישראל בחירות, נפסיק לעסוק בעצמנו הפוליטיקאים ונחזור לעבוד בשביל אזרחי מדינת ישראל. במדינת ישראל שקמה על יסודות הצדק ברוח נביאי ישראל, ראש הממשלה חייב להוות דוגמה לציבור. ובוודאי שחייב להיות פנוי לעסוק בענייני המדינה.  זהו גם עניין ערכי ונורמטיבי ולא רק סוגיה פרקטית של תאריכים בלוח השנה".

. ובינתיים סיכמו שתי המפלגות הגדולות כי אם יתקיים סיבוב בחירות נוסף הוא יהיה ב-2 במארס. תהליך החקיקה לא יחל לפני סיום המועד האפשרי להקמת ממשלה, ביום רביעי.

 

 

בני גנץ, ראש הממשלה הבא?

בן, ח״כ אבי ניסנקורן, מסר: "כחול לבן תעשה כל מאמץ, עד לרגע האחרון, למנוע בחירות נוספות ומיותרות למדינת ישראל. כפי שהבטחנו לציבור, אם נתניהו ימנע הקמת ממשלת אחדות ונאלץ לפזר את הכנסת, נקיים מערכת בחירות קצרה ככל שניתן. אני שמח שבליכוד ובשאר סיעות הבית הסכימו להתגייס למהלך הזה".
.
על פי הסקרים החבויים מהציבור, המצב לאחר הבחירות הבאות לא יהיה שונה בהרבה מהמצב הקיים, זאת כל עוד נתניהו מצליח חהיאחז בכיסאו.
עניין מרכזי 



.

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן