מבזקים

החוק הנורבגי עבר בקריאה טרומית

זה היה עיכוב זמני בלבד ולא נסיגה מהנתיב שהוסכם בהסכם הקואליציוני. ואכן, החוק הנורבגי המריא היום וצלח ללא רושי את הקריאה הטרומית. מדובר בחוק שיאפשר לחברי כנסת מסוימים, המכהנים כשרים להתפטר מהכנסת בתקופת כהונתם, זאת כדי לאפשר לחברים הבאים בתור ברשימה להתמנות כחברי כנסת.

הדבר יאפשר פעילות נאותה של הכנסת. עם סיום תפקידם תהיה להם אפשרות לשוב לכנסת במקום האדם שהחליף אותם בפרלמנט הישראלי.

.

בדברי ההסבר לחוק נאמר:

"מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון – הפסקת חברות בכנסת של חבר הכנסת המכהן כשר או כסגן שר) – של חבר הכנסת רם שפע וקבוצת חברי כנסת.

.

ההצעה מבקשת להוסיף לחוק-יסוד: הכנסת, הסדר שיאפשר לחברי כנסת שהתמנו לכהונת שר או לכהונת סגן שר להפסיק את חברותם בכנסת לתקופה שבה הם מכהנים בתפקיד זה, ולחזור לכהונתם בכנסת לאחר תקופה זו. מספר חברי הממשלה, שלהם יותר להתפטר מהכנסת ולחזור אליה, ייגזר מגודל הסיעה וממספר חברי הכנסת הנמנים עם הסיעה שאינם שרים או סגני שרים.

.

"על פי ההסדר המוצע וכדי לשמור על עצמאותו של חבר הכנסת החדש שנכנס לכנסת על פי ההסדר, השר (או סגן שר) שהתפטר מהכנסת יהא רשאי לחזור לכנסת רק במקרים מוגבלים – אם הוא חדל להיות שר או סגן שר, או אם התמנה לראש הממשלה (כולל ממלא מקום וראש ממשלה בפועל), ולא על יסוד החלטה חד-צדדית מצדו".

.

בדברי ההסבר להצעה כי  נאמר כי השרים, על פי החוק, זולת ראש הממשלה, ממלא מקומו וראש הממשלה בפועל, יהיו חברי כנסת, אך גם אינם אוסרים על כהונה בו זמנית בשתי הרשויות, המחוקקת והמבצעת. שר שהוא גם חבר כנסת מנוע לשמש בתפקידים מסוימים בכנסת, כגון יושב ראש הכנסת ואין בכוחו להגיש הצעות חוק כחבר הכנסת.

.

אולם, בהיבטים רבים אחרים מעמדו וכוחו של שר שהוא חבר כנסת כשל כל חבר כנסת אחר, לרבות לעניין הצבעה במליאה".

.

עתה יוכן החוק לקריאה ראשונה. חמישה שרים מכחול לבן צפויים להתפטר מהכנסת ולאפשר את כניסתם של הבאים בתור ברשימה לכנסת. אחד הנכנסים יצטרף כנראה ליש עתיד תלם של לפיד – יעלון וארבעה לכחול לבן של גנץ – אשכנזי.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן