מבזקים

הומואים מהקואליציה תמכו בהצעת חוק הפונדקאות ללהט״בים שלא התקבלה

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) (תיקון – הרחבת הזכאות להליכי נשיאת עוברים), התש"ף-2020 של חברי הכנסת עידן רול ויאיר לפיד.

.

כיום, החוק מאפשר רק לאיש ואישה שהם בני זוג וכן לאישה יחידה, להתקשר עם אם נושאת לשם הולדת ילד. מוצע לאפשר זאת לכל בני זוג ולכל אדם יחיד.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בית המשפט עמד על כך שצמצום זכות הגישה בישראל להסדר הפונדקאות באופן המדיר ממנו אוכלוסיות של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין אף שיש ביכולתם לקיים זיקה גנטית ליילוד, פוגע בזכויות החוקתיות לשוויון ולהורות. בית המשפט קבע כי "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה 'חשודה', המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו, ובכך גלומה פגיעה נוספת, קשה ומשפילה בכבוד האדם על בסיס מגדר או נטייה מינית".

.

בית המשפט נתן למחוקק פרק זמן של שנה (עד ליום 01/03/2021) לתקן את הוראות החוק המפלות. לפיכך, מוצע לקבוע כי כל זוג שרוצה להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים, או כל הורה יחיד, גבר או אישה, יוכל להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים, ככל שיש להם קושי להביא ילדים בדרכים אחרות."

.

ח"כ עידן רול: "כחול לבן התחייבתם לשיוויון זכויות מלא לקהילה, תעשו לנו טובה =או שתעמדו במילה שלכם ותעניקו שיוויון זכויות מלא בחוק, או שאתם נגד הקהילה. כל מי שמצביע נגד חוק הפונדקאות בגלל פוליטיקה קטנה, תבינו את המשמעות. אתם שוללים לעשרות אלפי זוגות את הזכות להיות הורים.

.

סגן שר הבריאות יואב קיש השיב בשם הממשלה: "זה נושא שהוא לא שייך לא לאופוזיציה ולא לקואליציה. בקואליציה נמצאים פה נציגים של הקהילה הגאה שאני בטוח שיש להם רצון מובהק להוביל לחקיקה ממשלתית, שני שרים בממשלה שבוודאי תומכים במהלך הזה. אני יודע גם משיחות אישיות איתם שבכוונתם להוביל ולראות שהדבר הזה קורה. נכון שיש גם שיקולים כבדים שאנחנו נצטרך לקחת אותם בחשבון יש גם ציבור אחר שזה יותר מורכב מבחינתו.

.

הצעת החוק עלתה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, שם נקבע כי הדיון בעניינה יידחה בחודשיים. מכיוון שהמציעים לא הסכימו לקבל את הצעת הממשלה בטרם לובנו כלל הסוגיות ונדונו בהרחבה ולעומק כל ההשלכות וההיבטים הנדרשים, הממשלה מתנגדת."

.

בהצבעה שמית תמכו 29 והתנגדו 47. השרים אמיר אוחנה ואיציק שמולי, וחבר הכנסת איתן גינזבורג הצביעו בעד.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן