מבזקים

חמש עובדות מעניינות על חלבון

כמעט שאין אדם שלא מודע לחשיבות של צריכת חלבון, בעיקר בקרב מתאמנים או ספורטאים. עם זאת, אנשים רבים אינם יודעים מהו באמת חלבון, מה החשיבות של צריכה של כמות מספקת ממנו ובאילו תהליכים בגוף האדם הוא משתתף. בדיוק מסיבה זו, ריכזנו עבורכם חמש עובדות מעניינות שככל הנראה לא ידעתם על חלבון. לגזור ולשמור.

 

1: הוא תורם לתחושת שובע

בשונה מפחמימות פשוטות ומסוכרים, אותם הגוף מפרק ומעבד בקלות, חלבון מתפרק לאט יותר בגוף. התהליך האיטי יחסית שבו מפרק הגוף את החלבון, גורם להאטה בספיגת הסוכר לדם ומונע מהלבלב להפריש הרבה אינסולין מיד לאחר הארוחה. התוצאה המתקבלת היא תחושת שובע לזמן ממושך יותר, כמו גם איזון רמות הסוכר בדם.

 

2: הוא אחראי להרבה יותר מבניית שריר

על אף שהחלבון מקושר לבניית שריר, ולכן נחשב למרכיב מפתח בתזונה של ספורטאים ואנשים שמתאמנים באופן תדיר, תרומתו של החלבון לגוף אינה מסתכמת בכך. למעשה, חלבון לוקח חלק ומסייע במגוון של תהליכים שונים בגוף, ובכלל זה הפעלת אנזימים והורמונים, התחדשות תאים, ייצור כדוריות דם אדומות, שיפור התפקוד של נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים האחראים בין היתר על מצב הרוח), איזון חומציות ועוד. מסיבה זו, צריכה בלתי מספקת של חלבון עשויה לגרום למגוון של בעיות רפואיות. כמות צריכת החלבון המומלצת לאדם מבוגר ובריא, עומדת על גרם אחד של חלבון לכל קילוגרם ממשקל הגוף. כך, למשל, אדם אשר שוקל 80 קילו, יצטרך לצרוך כ-80 גרם של חלבון ביום. כמות זו עשויה להשתנות מאדם לאדם ותלויה בין השאר בגיל, מין, משקל ורמת פעילות גופנית. אם לא הצלחתם להגיע לתצרוכת החלבון היומית המומלצת במסגרת הארוחות השונות לאורך היום, ניתן להשלים אותה בעזרת חטיפי חלבון או אבקת חלבון של הרבלייף ויצרנים גדולים נוספים. מוצרים אלו מכילים בדרך כלל כמות של 15-25 גרם חלבון למנה.

 

3: הוא מורכב מ-20 חומצות אמינו שונות

חלבון הוא תרכובת אורגנית גדולה יחסית, אשר מורכבת מ-20 חומצות אמינו שונות. באופן טבעי, גוף האדם מייצר 11 מתוך 20 חומצות האמינו הללו, אך את 9 חומצות האמינו היתרות (שנקראות "חומצות אמינו חיוניות") יש לקבל מהתזונה. ככל שבחלבון קיימות יותר חומצות אמינו, כך הוא נחשב לאיכותי יותר.

 

4: הוא קיים גם במקורות צמחיים

בניגוד לדעה הרווחת, לפיה החלבון מצוי רק במזונות מן החי, ישנם למעשה לא מעט מקורות צמחיים המכילים כמות נאה של חלבון. בין היתר, החלבון מצוי במאכלים כמו אגוזים, זרעים, קטניות, ואף פירות וירקות מסוימים. 100 גרם של גרעיני דלעת, למשל, מספקים לגוף כ-33 גרם חלבון. הקפדה על תזונה צמחונית מאוזנת ועשירה, לרוב תספק לגוף את כל החלבונים שהוא זקוק להם.

 

5: הוא מתעכל באופן פחות טוב בגילאים מבוגרים

על מנת לעכל את החלבון כהלכה ולהפיק ממנו את כל היתרונות שלו, הגוף עושה שימוש בחומצה הידרוכלורית. בגיל העמידה, קצב ייצור החומצה ההידרוכלורית יורד משמעותית, ועומד על כמחצית מהרמה הרגילה שלו. כיוון שהחלבון לוקח חלק במגוון של תהליכים בגוף, ובכלל זה התחדשות התאים, קיימת סברה כי העיכול הבלתי מספק שלו מהווה גורם משמעותי בהזדקנות הגוף. מסיבה זו, בגילאים מבוגרים ישנה חשיבות גדולה יותר לצריכה של כמות מספקת של חלבון.

 

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן