מבזקים

הביון הטורקי מרחיב את פעילותו ברחבי העולם

ארדואן מדאיג את העולם כולו.יותר ויותר מסתבר שהשליט מאנקרה אכן רציני בכוונותיו לחדש את ימיה המפוארים של האימפריה העות׳מנית, בימים שקדמו לאימפריה הבריטית. 

 

בצד מעורבות צבאית ישירה בכמה מוקדי סכסוך מחוץ לגבולות טורקיה מתפרסמות עתה ידיעות על יומרות התקפיות בתחומי המודיעין הכוללות גם איסוף מידע על אזרחי העולם ממוצא טורקי החיים במדינות זרות. המטרה המרכזית היא מאבק במתנגדי משטר ארדואן ובמקביל הטמעת מערך סוכנים למטרות אחרות המדאיגות מדינות רבות בעולם.

.

המודיעין הטורקי, ה- MIT (Milli İstihbarat Teşkilatı) פועל ברחבי אירופה לגיוס סוכנים מקרב קבוצות המהגרים הטורקים (באירופה חיים כיום למעלה מחמישה מיליון מהגרים טורקים). .
ה- MIT מפעיל ארגונים פרטיים, אשר מסייעים לו באיתור וסינון מועמדים, אשר יאומנו ויופעלו על ידי ה- MIT כסוכנים.

הארגונים המסייעים למודיעין הטורקי הינם בעיקר כאלו התומכים ומסייעים לקהילות מוסלמיות, טורקיות ולא-טורקיות, בכל רחבי היבשת האירופאית, וארגונים אחרים, המספקים שירותיםהומניטריים, שירותי דת, חינוך ותרבות לאוכלוסיות המוסלמיות בכלל, ואוכלוסיות המהגרים בפרט.

.

בין הארגונים המרכזיים הפועלים לסיוע למודיעין הטורקי הם ה- TIKA (Turkish Development and Cooperation Agency),הפעיל גם בישראל ובעיקר במזרח ירושלים, ובנוסף ארגונים כגון ה- YTB (Presidency for Turks Abroad and Related Communities), ארגון התפוצות הטורקי (המשמש את הממשל הטורקי כזרוע תרבותית), מכון המחקר Yunus Emre, וקרן Maarif.

על פי עדויות שונות, המודיעין הטורקי פועל בעיקר בגרמניה, אוסטריה וצרפת, בהן פועלים עבורו סוכנים רבים, כשהם עושים שימוש בסיפורי כיסוי של פעילות עבור ארגוני התרבות והסיוע כגון YTB ו- TIKA.

.

דרך הפעולה לגיוס סוכנים עבור ה- MIT היא ראשית בגיוסםכעובדים זמניים עבור ארגוני הצדקה והתרבות, ולאחר פרק זמן בו הם נמצאים מתאימים ולאחר שצלחו משימות בוחן שונות, פונה אליהם המודיעין הטורקי ישירות ומגייס אותם לשורותיו תחת מעטפת אידיאולוגית ודתית. לאחר גיוסם מקבלים הסוכנים משרות קבועות בארגונים כדוגמת YTB ו- TIKA,  המשמשות ככיסוי לגיטימי לפעילותם במסגרת הארגונים במדינות השונות, ומאפשרות לסוכנים לעשות שימוש בכספי הארגונים לשם ההוצאה לפועל של פעילותם המבצעית וביצוע המשימות הנדרשות על ידי ה- MIT.

.

פלטפורמה נוספת שהתגלתה לאיתור וגיוס סוכנים על ידי ה- MIT בקרב הקהילות הטורקיות במספר מדינות במרכז אירופה, היא באמצעות ארגונים, המסייעים לאלפי הסטודנטים הטורקיים הנשלחים ללמוד במיטב האוניברסיטאות ומוסדות הלימוד באירופה. ארגון כזה הוא למשל ה- Wonder (Uluslararası Öğrenci ve Öğrenci Aktivitelerini Destekleme Derneği), הפועל באוסטריה. ה- Wonder הינו ארגון רב-עוצמה, הפועל מול הסטודנטים הטורקים הלומדים באוסטריה, ומסייע רבות לשלטונו של ארדואן. בכירי הארגון מקורבים לארדואן ולמשפחתו, וזוכים במשרות מפתח בכלל מוסדות השלטון וארגוני הביטחון במדינה.

גם ארגון ה- YTB מפעיל סטודנטים טורקיים רבים, שיצאו ללמוד באוניברסיטאות באירופה, ומסייע להם במענקי לימודים. ה- YTBנהנה מתמיכה כספית ממשל ארדואן בגובה של כ- 37 מיליון אירו בשנה. ב- 2020 העניק הארגון מלגות ל- 2500 סטודנטים טורקיים, הלומדים במדינות אירופה השונות (לרבות במדינות מרכז אירופה ובבלקן), ומהם מגויסים סוכנים לשירות ה- MIT.  

.

אחד מבכירי ארגון ה- YTB, אשר נחשב לשם דבר ופעל באינטנסיביות לקידומם ולגיוסם של סטודנטים טורקים רבים ברחבי אירופה ובארצות הברית הוא מחמט קוסה (Mehmet Köse). מחמט, אשר נחשב למקורב מאד לארדואן, פעל להענקת עשרות מלגות לימודים לסטודנטים טורקים, אותם בחר מקרב הסטודנטים הטורקים. סטודנטים אלו גויסו לשורות ה- MIT ופעלו עבורו.

.

על מנת לפעול בחופשיות ומבלי שהפעילות המודיעינית החשאית שלו תיחשף, הקים מחמט ב- 2010 את מכון המחקר ללימודי הגירה, ה- GAV (Göç Araştırmaları Vakfı), שעסק במחקר אסטרטגי על תופעת ההגירה של מוסלמים באירופה בכלל ובפרט על קהילות מהגרים טורקיות. מכון המחקר שקיים שיתופי פעולה עם מיטב מכוני מחקר באירופה, היווה עבור מחמט כיסוי מושלם לפעילותו המודיעינית ולגיוס סוכנים למודיעין הטורקי.

למגויסים, בין אם הם סטודנטים או בין אם הם חלק מקהילות הגולים במדינות אירופה, עשויות להיות מספר משימות מרכזיות. המשימה הראשונה היא איסוף מודיעין על תשתיות מדינתיות או צבאיות בין אם מדובר באיסוף מזדמן או איסוף קבוע.  

.

המשימה השנייה היא איסוף מודיעין פוליטי בקהילות הגולים הטורקיים אודות פעילות חתרנית נגד ארדואן או כזו התומכת בתנועתו של פטהוללה גולן (כפי שקרה למשל בבולגריה, ופורסם בעיתונות בספטמבר האחרון).

המשימה הנוספת של המגויסים ל- MIT מקהילות הגולים, היא הקמה והכנה של תשתיות מבצעיות, כאשר ארגוני הסיוע והתרבות, יחד עם הסוכנים פועלים להקמת חברות קש, שכירת דירות מבצעיות, השגת אמצעי תקשורת חד-פעמיים ועוד.

.

פעילות הסוכנים וארגוני הכיסוי מתאפשרים באמצעות מימון דרך שני בנקים טורקיים, Vakıfbank ו- Ziraat, המעבירים כספים לעמותות ולארגונים תחת כיסוי של פעילות צדקה ופיתוח קהילתי. כספים  אחרים המשמשים לפעילות המבצעית מועברים ככסף מזומן באמצעות שליחים ודואר דיפלומטי באמצעות חברת התעופה הלאומית Turkish Airline.

ה- MIT, ארגון המודיעין הטורקי, פועל בכל החזיתות להשגת מודיעין צבאי, מדיני ופוליטי. זהו, ארגון "משומן" היטב, מתוקצב בתקציבי ענק, המפעיל תשתיות מדינתיות וכלכליות, ומנצל את האידיאולוגיה והלאומנות הטורקית יחד עם קרבה לאסלאם, על מנת לייצר רשתות גדולות של סוכנים ופעילים בכל רחבי אירופה, הפועלים בכיסוי תרבותי, אקדמי ודתי לגיטימיים.

.

בשנים האחרונות, ועל רקע הוצאתן לפועל של התוכניות האסטרטגיות של ארדואן (כמו דוקטרינת "המולדת הכחולה", Mavi Vatan) והסכסוכים המתגברים עם יוון, מצרים, צרפת, רוסיה ומדינות נוספות, הפך הארגון למשמעותי עוד יותר, והחל לפעול באגרסיביות וביצירתיות רבה יותר.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן