מבזקים

איראן ממקשת את נתיבי השייט בבאב אל מנדב

מכלית הנפט MT Agrari, בבעלות יוונית הנושאת דגל מלטה, נפגעה היום (25/11) מפיצוץ מוקש ימי, בים האדום בסמוך לחופי סעודיה.

.

החברה היוונית מסרה כי המכלית הותקפה וחור בגובה של כמטר מפני היפ נפער בדופן. איש מאנשי הצוות לא נפגע. המכלית צפה ונעשים ניסיונות לשמירתה.

.

פגיעת המוקש הימי במכלית מגיעה רק יממה לאחר שסעודיה האשימה את ארגון המורדים החות'ים התימני בפיזור מוקשים ימיים באזור באב אל-מנדב, בקצהו הדרומי של הים האדום, והכריזה כי באזור קיימים "איומים חמורים על חופש השיט".

.

בדיווח הסעודי נמסר, שכוחות הקואליציה הערבית, סעודיה ומצרים, הצליחו בגילוי חמישה מוקשים ימיים ובהשמדתם, בטרם גרמו נזק.

.

פיזור המוקשים הימיים באזור באב אל-מנדב על ידי הכוח הימי של ארגון המורדים החות'ים מהימים האחרונים אינו האירוע הראשון, ובשנים האחרונות פוזרו מוקשים ימיים על ידי הארגון פעמים רבות.

.

 

סכנה מוחשית לחופש השייט ולמעבר סחורות מאסיה לישראל, למצרים ולאירופה. 

.

בשנים האחרונות הושמדו למעלה מ- 160 מוקשים באזור על ידי הכוחות הימיים של סעודיה ומצרים. התרעות מחודשות על כוונות הארגון לשוב ולפזר מוקשים באזור נשמעות מזה מספר חודשים.

.

באב אל-מנדב הוא אזור ימי רגיש, דרכו עובר מרבית הסחר העולמי בין אסיה לאירופה. לסגירתו של האזור על ידי מיקוש ימי, יש משמעות רבה על מספר האוניות שיעברו בו ועל מחירי הביטוח שלהן הצפויים לגדול פלאים, ולכך יש השפעה גם על הכלכלה העולמית. לא בכדי מפוזרים מוקשים ימיים באזור זה.

.

המוקשים הימיים שפוזרו על ידי החות'ים הם מוקשים תוצרת איראן, מדגם "צדאף", מוקשים אשר פותחו על סמך ידע רוסי. מוקשים אלו, בהם משולב חומר נפץ במשקל של 500 ק"ג, הם מוקשים הצפים על פני המים, ומופעלים בעת מגע עם מטרתם או באמצעות סנסורים שונים (כדוגמת סנסור אקוסטי או חשמלי), המפעילים את חומר הנפץ כאשר הם "חשים" שמטרתם בקרבת מקום.

.

השימוש במוקשים לסגירת שטחים ימיים מקורו בתפיסת לחימה ימית עתיקת יומין, אך בעידן החדש יישמו אותה סובייטית, והועתקה על ידי סין, מדינות ערב, איראן וארגוני הטרור המפעילים כוחות ימיים (כגון חיזבאללה והחות'ים). פיזור מוקשים ימיים הוא פשוט וזול מאד, ומאפשר לסגור במהירות ובקלות נתיבי שיט ולאיים על חופש השיט.

.

איראן עושה שימוש נרחב במוקשים ימיים, ובמלחמת איראן-עיראק נפגעו כלי שיט, כולל פריגטה אמריקאית, כתוצאה מפיזור המוקשים במצרי הורמוז. היכולת לגלות ולנטרל מוקשים ימיים, הצפים על פני המים או שקועים בהם, הינו מורכב מאד, ודורש התקנה של מערכות מיוחדות ויקרות מאד בכלי השיט.

.

עיתוי פיזור המוקשים על ידי המורדים החות'ים (הנשלט על ידי איראן) הוא מעניין. מחד, זוהי תגובה צבאית נוספת של הארגון לנוכח המאמץ המלחמתי הסעודי המתגבר לאחרונה כנגדו (ובמיוחד לאחר שטיל שיוט ששיגר הארגון פגע במתקן נפט בעיר ג'דה שבסעודיה).

.

מאידך, למרות האיום שנשמע על ידי טראמפ לפתוח במערכה צבאית נגד איראן טרם סיום תפקידו, הרי שבעת זו תעדיף איראן לשמור על השקט בזירה ולא לפגוע במגעים מדיניים עתידיים עם ארצות הברית, כשאיראן מבינה שג'ו ביידן צפוי להקל על הסנקציות שהוטלו על ידי טראמפ. איראן תעדיף לשמור על השקט בזירה גם אם המהלכים הצבאים ההתקפיים מבוצעים על ידי אחד מארגוני הפרוקסי שלהם ולא על ידה ישירות.

.

כך או כך, בבאב אל-מנדב הינו נתיב השיט המרכזי המחבר בין אסיה ואירופה ודרכו עוברות גם אוניות הסוחר הישראליות, הנדרשות לתגבור ערנותן מפני איומי המיקוש ואיומים אחרים, כדוגמת טילי חוף-ים, המופעלים על ידי ארגון החות'ים.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן