מבזקים

יוזמה מופלאה: עידוד עתיד התאטרון

עיריית תל אביב וארבעת תאטראות העיר יוצאת ביוזמה חדשה וראשונה מסוגה:
חממת פיתוח למחזאות צעירה וחדשה – "עתיד התאטרון"
ביוזמה יושקעו כ-640 אלף ₪, מחציתם תקצוב עירוני ומחציתם תקצוב התאטראות
.
עיריית תל-אביב- יפו גאה להציג לאוהבי התיאטרון בעיר יוזמה חדשה ומשנה מציאות – "עתיד התאטרון". במסגרת היוזמה יופעלו במהלך שנת 2021 ארבע חממות פיתוח למחזאות צעירה וחדשה, בארבעת התיאטראות הרפרטואריים של העיר.

.

היוזמה תוליד באופן זה ששה-עשר פרויקטים בימתיים שיכתבו בידי מחזאיות ומחזאים צעירים – תושבי העיר ובני פחות מארבעים – עבור תיאטראות הבימה, בית ליסין, גשר והקאמרי.
.

כל הכותבות והכותבים עליהם הפרויקט פורס חסות יקבלו תשלום עבור כתיבת המחזות ועבודת הדרמטורגיה, כאשר כל תיאטרון מתחייב להעלות על במותיו לפחות פרויקט אחד מכל חממה בשנת 2022 (ולפחות לשלושים הצגות). זכות הבחירה של הפרויקטים השונים נשמרה למנהלים האמנותיים של התיאטראות.

.
הפרויקט יתוקצב בכ-640,000 ₪ – מחצית מזה כספי עירייה ומחצית כספי 4 התאטראות, כאשר כל מחזאי יקבל 30,000 ₪ לכתיבה וכל דרמטורג מלווה לכתיבת המחזה יקבל 10,000 ₪.
.
מטרת התיאטראות והעירייה לטפח לראשונה באופן מוצהר דור חדש של כותבים וכותבות לבמה הישראלית, וזאת מתוך שאיפה כי תוצרתם החדשה תביא אל האולמות את הקהל הצעיר בן גילם. הפרויקטים שתקצירם מצורף בתכנייה המצורפת עוסקים בנושאים הנפיצים המעסיקים את דור הצופים הצעיר: מצוקת הקיום הכלכלי בעיר, מרוץ הקריירה, השסע העדתי, חיבוטי זהות מינית וחיים בצל תחושת ההתפרקות המלווה את החברה הישראלית.
.
הבימה :כותבים- אורי אוריין/ איתי סגל / אושרת אינגדשט/  ליאור סורוקה
קאמרי :כותבים-ג'ייסון דנינו הולט / מאיה ביתן / גיתית פישר ושיר ראובן/ רוני ברודצקי
גשר: כותבים-  נטע וינר/ עליזה חנוביץ'/ אריאל ברונז/ אילאיל סמל
בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר :כותבים- טל מילר ודניאל אדלסון/ שירה קוריאל/ אמיר זלוטר/ אור סיני

.
גיורא יהלום, מנהל אגף התרבות והאמנויות של עיריית תל אביב- יפו: "בשנות ה-70 וה-80 פרץ לבמה הישראלית דור חדש של מחזאים. עבודותיהם של חנוך לוין, הלל מיטלפונקט, עדנה מזי"א, יהושוע סובול ומרים קיני שימשו הד לקהל בן גילם וביססו דור חדש של צופים ישראליים שהתאהבו בתיאטרון לנצח.  "עתיד התיאטרון" שואף ליילד כעת את הדור הבא של מחזאי ישראל. רשימת המחזות שבפיתוח מגוונת מאין כמוה ומעוררת תקווה שאנו מסייעים לקידומו של תור זהב חדש שיוסיף ויעשיר את רוחה של העיר".
.
רונית  פרבר, מנהלת מינהל קהילה, תרבות וספורט: "בכל דור ודור מצמיחה תל אביב- יפו לצד דור חדש של יוצרות ויוצרים גם דור חדש של קהל. 30% מתושבי העיר הזאת הם בני הגילאים 18-35. ניתן לראות אותם בכל מקום בו נוצרת תרבות תוססת: מועדוני לילה, הצגות פרינג', חללי גלריה. כעת אנו מבקשים לעצמנו אתגר נוסף: להצעיד אותם בהמוניהם אל אולמות התאטראות הרפרטואריים שלנו ולעודד אותם כבר כעת להפוך לדור חדש שיצרוך את ההצגות שלנו ואת סיפוריהם של המחזאים והמחזאיות בני דורם. אנחנו רוצים אולמות תאטרון מלאים בקהל צעיר. "עתיד התאטרון" ייצר למוסדות התאטרון המפוארים של העיר העברית הראשונה עתיד בדמות קהל חדש שיתאהב בקסמה של הבמה. המחזאים והמחזאיות שנבחרו לפרויקט הזה, עם רוב נשי מייצגים את קולו של דור הצופים החדש- על פחדיו, אהבותיו ותקוותיו.  2021 היא שנת עידוד דור העתיד של אמני התאטרון בעיר. שנת 2022 תהיה כבר השנה בה נראה על הבמות את תוצריו וסיפוריו."
.
מנכ"ל תאטרון הבימה נעם סמל: "אני מברך על היוזמה ומאחל לכל המחזאיות והמחזאים הצעירים שישתלבו בתיאטרון הישראלי והעולמי כפי שעשו ועושים הדורות הקודמים של מחזאי ישראל ואסיים בציטטה של הגדול מכולם, חנוך לוין : ״איננו יכולים לשנות עובדות. נשארו לנו המילים לשחק בהן.״ (מתוך ״הנשים האבודות מטרויה״)
.
ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר: "בית ליסין הוא נושא הדגל של המחזאות הישראלית מזה שנים, וטיפח דור של כותבים כמו הדר גלרון, רשף לוי, דפנה אנגל, גור קורן, אורן יעקובי, רוני קובן ועוד, שהפכו להיות הקול של הדור הצעיר במחזאות הישראלית. ההחלטה לטפח מחזאות חדשה הוכיחה את עצמה, קהל עצום הביע את אמונו בתיאטרון והצביע ברגלים. זו המשימה שלנו, להחזיר את הקהל, להביא את הצעירים לצפות בפלא הזה שקוראים לו תיאטרון ישראלי כאן ועכשיו. "המסך עולה – החממה!".
.
מנכ"ל הקאמרי רן גואטה: "אנו חייבים לתת במה לדור הצעיר לתיאטרון, למען עתיד התרבות בישראל. יוזמת העירייה הגיעה בתזמון מדויק. מתוך עשרות רבות של הצעות, בחרנו את הארבע שגילמו בתוכן את כל מה שאנחנו מחפשים; רעננות יצירתית, אינטליגנציה רגשית, הומור ואהבה לבמה. אנחנו גאים ביוצרים שבחרנו, ונלהבים לצעוד איתם את צעדיהם הראשונים בתיאטרון הרפרטוארי".
.
לנה קריינדלין – מנכ"לית תיאטרון גשר: "תיאטרון גשר מברך על יוזמת חממת הפיתוח "עתיד התיאטרון" למחזאות צעירה וחדשה. דווקא בעת הזו, כשהתיאטרון סגור, יש מקום ליוזמה זו, המבטאת השקעה בדור חדש של יוצרים תל אביבים צעירים, שיביאו לבמה את כשרונם, ונקודת מבטם היצירתית, החדשנית והמרעננת."
פרויקט עתיד התאטרון המתוקצב וממומן על ידי עיריית תל אביב יפו מצטרף לשורת יוזמות וסיוע שהעניקה העירייה לאמניות ואמנים מתחילת פרוץ הקורונה:

תכנית המענקים לאמנים תל אביביים עצמאיים עבור פרויקטים בתחומים שונים: אמנות חזותית, מיצגים, וידאו ארט, מחול, מוזיקה, ופרויקטים בין-תחומיים

קרן סיוע לאמנים בהיקף של 700 אלף שקלים שהקים ראש העירייה רון חולדאי

"חדר משלך" הקצאת סטודיו אישי לכתיבה למשך שישה חודשים בספריית מגדל שלום, לטובת ארבעה יוצרים ויוצרות מתחום הכתיבה

מענק "בא בזמן"- מענקים לאמנים עצמאיים עבור פרויקטים בתחומים שונים בהיקף כולל של 300 אלף שקלים.

קול קורא לביצוע 5 ציורי קיר בחמישה קירות שונים בשכונת נווה שאנן.

פסטיבלי אמנות ותרבות כדוגמת פסטיבל האיור, תערוכת צילומי העיתונות "עדות מקומית", פסטיבל תרבות אונמות, פסטיבל האורות ביפו לכבוד החגים, פסטיבל תל אביב לשירה והצגת עשרות שירים על גב תחנות האוטובוס בעיר, פסטיבל הפסנתר, אירועי אוהבים אמנות. עושים אמנות, פסטיבל הצילום הבין-לאומי PHOTO IS:RAEL 2020, פסטיבל "סימנים חיוניים" – שבוע בו נערכו הופעות רשת מסצנת המוזיקה העצמאית בעיר, פסטיבל "סינמאניה" במסגרתו יצרו מאות יוצרים סרטים קצרים לימי הקורונה ואירוע "אסטרטגיות יציאה"- אירוע אמנות ציבורית ברחבי העיר שהציע חשיפה לכ-40 יצירות ופעולות אמנות שהתרחשו בעשרות מוקדים

הצגת אמנות תל אביבית בתחנות האוטובוס ברחבי העיר

מתאווררים" – הופעות אינטימיות במסעדות ובבתי קפה באוויר הפתוח, מוזיקאים בהופעות חיות על גג מוזיאון ארץ ישראל ועוד, הפעילות התרחבה גם לילדים עם הופעות שירי ילדים בפיצריות ובתי קפה

הופעות סולו של מוזיקאים בסוכות המציל בחופי העיר

אל סקנה אניס"- הפקת הופעות מוסיקה לאמנים במרכז התרבות ביפו, שידורם בשידור מקוון ומכירת כרטיסים

"מרימים את השאלטר"- אירועי אמנות במסגרתם עשרות אמנים התארחו בעסקים בגן החשמל, במתחם בזל ובמתחם נגה ביפו אירועי "ישראל מחוברת "של משרד התרבות במסגרתם צולמו ושודרו שש שעות יומיות של תוכן מקורי במרכז ענב; ועשרות אירועים דיגיטליים של מוסדות התרבות העירוניים;

העסקת אמנים ויוצרים במהלך הסגר השני כדי להביא לתושבים פעילויות חינוכיות ולימודיות עד פתח הבית. כל בניין מגורים הוא "קפסולה" ותושבי כל בניין יכלו להזמין, בחינם, פעילויות מגוונות כגון סדנאות תיפוף, הצגות ילדים, שעות סיפור, קורסים ועוד לגינת הבניין

מופעי אקווריום מתוך הלובי של מרכז עינב על גג גן העיר למשך ארבעה סופי שבוע.

מנגנים ומספרים בשדרות- שיבוץ של עשרות שחקנים ומוזיקאים בשדרות, בכיכרות ובפארקים.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן