מבזקים

פרשת קצין המודיעין המת מזכירה את פרשת סנודן

המשפחה של קצין המודיעין המת שכנראה התאבד בכלא היא עתה היחידה שמתנגדת לפרסום זהותו, זאת לאחר שהצבא הודיע על נכונותו לפרסם את שמו.

בניתוח גופתו נמצאו תרופות נוגדות דיכאון שאותן קיבל תוך כדי טיפול מקצין בריאות הנפש. החשד הוא שהקצין התאבד אך כבר עתה מסתובבות קונספירציות נוספות לפיהן חוסל בכלא בידי גורם זר שאינו מדינה עויינת לישראל. הפרשה עדיין אסורה בפרסום אבל אפשר לומר שהיא מזכירה את פרשת סנודן האמריקני.

מדובר בקצין שעסק בתחום הטכנולוגי במערך המודיעין הצבאי. הוא היה נגיש לחומרים רגישים ביותר שאילו נפלו בידי גורמים זרים היו גורמיים נזק אדיר לביטחון הלאומי שלנו ומסכנים חיי רבים רבים בעולם.

מן החקירה המתקיימת בפרשה עולה כי אפשר שהמניע שלו היה אישי. היו מקרים שבהם חיילים או קצינים שלא הסתדרו עם מפקדיהם או סביבת העבודה שלהם בחרו לנקום בדרכים אכזריות לצבא ולמדינה. למשל, טכנאים שפגעו במטוסי קרב ועוד.

צה״ל בודק את עצמו כל העת אבל קשה לעלות על מי שפועלים בהסתר מטעמים נפשיים נבצרים ללא סימנים מקדימים מובהקים. יש גאוני מחשבים מופנמים שמילה לא במקום הופכת אותם לאויבים נוראיים שנזקם בל יתואר.

בפרסום רשמי של צה"ל, נקבע השבוע כי המניע למעשיו לא היה אידיאולוגי או כלכלי. השערה אחת שהועלתה היא שהמניע למעשה היה נקמה. ייתכן, הועלתה האפשרות, כי סרן איקס ביקש לבוא חשבון עם קצינים ביחידה, שלדבריו פגעו בו. אולם לא ידוע כרגע מה היה אופי ההתנגשות שהביאה אותו, כך לפי אותה השערה, להתנהגות קיצונית כל כך.
התלונה של היחידה הועברה למחלקה לביטחון מידע (מחב"ם) ולמצ"ח. ברגע שהקצין נעצר והודה ברוב החשדות, והתברר כי הוא פעל לבד ממניעים אישיים ולא עמד בקשר עם אף גורם אחר, או הופעל, גויס או שוטה בידי גורם מודיעין זר, סיימו החוקרים את החקירה. כתב האישום הוגש.
ל"7 ימים" נודע, כי בשנה האחרונה נרשמו שלושה מקרים של התאבדויות אנשי קבע בתפקידים רגישים מאוד במערך הטכנולוגי של אגף המודיעין. "על פניו", אומר גורם ביטחוני בכיר הבקיא במתרחש באמ"ן בחודשים הללו, "אין שום קשר בין המקרים. לשני הקצינים האחרים היו, ככל הנראה, נסיבות אישיות שהביאו אותם למצוקה קשה. סרן איקס, על פי מה שמסתמן, התאבד גם הוא בשל הפרשה שבה מצא את עצמו מסובך. אולם הקישור הוא בעצם המעשה, בעצם הטרגדיה".
עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן