מבזקים

הצעה: זריקה שלישית לבני 60 פלוס בישראל כדי לחסוך תמותה בגל הרביעי

בתחילת השבוע החדש גובר החשש מפני התעצמות גל התחלואה הרביעי. מספר המאומתים עבר בשישי את ה-1,400 ומגמת התחלואה הקשה והתמותה מצויה בקו עליה מתמיד, אם כי איטי בהשוואה לגלים הקודמים, זאת בשל היות חלק ניכר מן האוכלוסיה מחוסנת. הבעיה המרכזית ממשיכה להיות העובדה שכמיליון ישראלים מגיל 12 הם סרבני חיסון ובשל רגישות הזן ההודי הללו הם הסופר ספרדרים, כלומר מקדמי ההפצה המרכזיים של הנגיף.

רופאים בכירים העומדים בראש מערכות גדולות סבורים שיש להתחיל מייד בהליך הפצת חיסון שלישי לבני שישים פלוס, זאת אפילו מבלי להמתין להחלטה רישמית של ה-FDA בנושא. לדעת המצדדים בכך יש לתת חיסון שלישי לכל החולים שמערכת החיסון שלהם פגועה וחלשה בגלל מחלתם או בגלל הטיפול התרופתי שהם מקבלים. חלקם גם מציעים לחסן בדחיפות במנה שלישית את כל הצוותים הרפואיים, כולל רופאים ואחיות.

על פי הנתונים מהעולם, שהוצגו למשרד הבריאות, במאות מקרים שבהם חולים שקיבלו מנה שלישית של החיסון (בעיקר חולים במחלות עם דיכוי של מערכת החיסון) לא היו לכך תופעות לוואי אחרות או חמורות מאלה המוכרות מן המנה הראשונה והשנייה.

אחר המצדדים הראשיים במהלך המוצע הוא פרופ' אלי שפרכר, סמנכ"ל מחקר פיתוח וחדשנות בבית החולים איכילוב בתל אביב האחראי לכל המחקרים בבית החולים ומי שנחשב לאחד הרופאים הבולטים בישראל באיסוף ובניתוח המידע על הקורונה. תחזיותיו נחשבו למדויקות מאוד ואמינות גם בעיני יו"ר האופוזיציה נתניהו, בעת שניהל כרה"מ את המשבר.

ברשימת הממליצים גם גם פרופ' חגי ציון, יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' יהודה שינפלד, נשיא אוניברסיטת אריאל ומבכירי הרופאים הפנימאים בארץ, פרופ' מסעד ברהום, מנהל בית החולים הממשלתי לגליל בנהריה וד"ר יעל זיו, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים זה.

פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעת ובקרת זיהומים בבית החולים שיבא, קוראת גם היא להתחיל עכשיו במתן חיסון המנה השלישית לבני 70 ומעלה, אבל תחילה רק במסגרת מחקר ראשון מסוגו שיתחיל בקרוב בהובלת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא.

ואגב, ראש האופוזיציה נתניהו מצייץ היום: "למה מחכים? הממשלה חייבת להביא מיד את החיסון השלישי לישראל".

הערב מתכנס קבינט הקורונה לדון בפתיחת שנת הלימודים. משרד החינוך ומשרד הבריאות יציגו עמדה משותפת ולפיה נכון למצב התחלואה הנוכחי, שנת הלימודים תיפתח במועדה – 1 בספטמבר, ללא חלוקה לקבוצות.

הוסכם כי לאחר כל חשיפה לתלמיד חולה, ייעשו בדיקות מהירות לתלמידים כדי לצמצם את ימי הבידוד שלהם במשרד הבריאות מבקשים שבערים אדומות בהן התחלואה גבוהה לא ילמדו בכיתות מלאות בכיתות ה'-ו', אולם בשלב זה אין הסכמה עם משרד החינוך על מהלך זה. משרדי החינוך והבריאות יציגו הערב לראש הממשלה נפתלי בנט את המתווה.

״עניין מרכזי״

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן