מבזקים

הנשיא מקרון צלצל לבנט כדי למחות על המעקב המרוקאי אחריו בתוכנת הריגול הישראלית

נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח טלפונית עם ראש הממשלה נפתלי בנט והביע דאגה בעקבות הדיווח כי היה נתון למעקב של הממשל המרוקאי באמצעות תוכנה של החברה הישראלית NSO.

מלשכת בנט סירבו להתייחס לשיחה. ממשלת ישראל החדשה נמנעת מהתיחסות כלשהי לתחקיר הבינלאומי הגורם לישראל נזק תדמיתי גדול. האצבע המאשימה בעולם מופנית כלפי נתניהו שנהג על פי הפירסומים להעניק למנהיגים שהוא חפץ ביקרם את תוכנת הריגול הנכלולית והפוגענית.

השיחה בין הנשיא הצרפתי מקרון לראש הממשלה בנט היתה הראשונה בין המנהיגים מאז נכנס בנט ללשכת ראש הממשלה. גורמים בממשל האמריקאי פנו בימים האחרונים לגורם ביטחוני ישראלי, ביקשו לברר פרטים על הפרשה ואמרו כי הם מוטרדים מהפרסומים בנושא.

על פי התחקיר המתפרסם בעולם, שירות המודיעין במרוקו השתמש בתוכנת המעקב "פגסוס" של חברת NSO. מדובר באחד מתוך 10,000 מספרי טלפון שנבחרו כמטרות על ידי שירות הביטחון הממלכתי של מרוקו. מרוקו, כמו גם מדינות ערביות נוספות שעימו יש לישראל קשרים, רכשה באישור נתניהו ובעידודו את התוכנה המאפשרת פריצה, חדירה ומעקב לטלפונים סלולריים ברחבי העולם. מתוך כל המספרים שבחרו גורמים במרוקו, 10% היו מספרי טלפון צרפתיים. לפי הנתונים שנחשפו, מספרו של מקרון הופיע באופן קבוע ברשימת היעדים הפוטנציאליים למעקב, מ-2017 ועד לאחרונה. פגסוס היא האוזן הישראלית של מנהיגי מדינות ערב
עוד נחשף השבוע במסגרת "פרויקט פגסוס" – צוות חקירה בינלאומי המונה 80 עיתונאים מ-17 כלי תקשורת בעשר מדינות, ובהם "הארץ" ו-TheMarker – כי בתו ואשתו לשעבר של שליט דובאי נבחרו כיעדים פוטנציאליים למעקב על ידי אחד הלקוחות של NSO. העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח כי שניים מהמספרים במאגר שייכים לנסיכה לטיפה בינת מוחמד אל-מכתום והנסיכה האיה בינת חוסיין, בתו ואשתו השישית של שליט דובאי וראש ממשלת איחוד האמירויות, שייח מוחמד בן-רשיד אל-מכתום. מספרים נוספים במאגר שייכים למקורביהן של הנסיכות.
NSO מכרה את תוכנת הריגול שלה לאיחוד האמירויות ולמדינות המפרץ הפרסי – בתיווך רשמי של ישראל ובעידודה.

פגסוס מאפשרת לחדור לטלפונים, להעתיק את תוכנם ולעתים אף להשתמש בהם מרחוק להקלטה ולצילום.
בתחילת השבוע פרסמה NSO תגובה על הפרסומים של פרויקט פגסוס. "הדו"ח של Forbidden Stories מלא בהנחות שגויות ובתיאוריות לא מאומתות, שמעוררות ספקות קשים על האמינות והאינטרסים של המקורות", נמסר מהחברה. "נראה כי 'המקורות האלמוניים' סיפקו מידע שאין לו כל בסיס עובדתי והוא רחוק מהמציאות".

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן