מבזקים

עיתונות במשבר: כלב השמירה של הדמוקרטיה הפך לפודל חנפן של האינטרסנטים

27AEF812-1380-451A-8499-987D9F2543BB

הבעייה המרכזית בתעשיית הפייק ניוז הישראלית נעוצה בעובדה שהפוליטיקאים מבית מדרשו של נתניהו שיכללו אותה עד כדי יצירת כת ביביסטית שהמציאות מהונדסת עבורם עד כדי עיוורון מוחלט ובלתי ניתן לתיקון. הצלחת נתניהו הועתקה גם לזירה שבה יושרה, הגינות וכללי יסוד אתיים נרמסים בדרך שיגרה.

הנדסת המציאות, תוך ניצול החולשה האנושית של חלק לא קטן מן האוכלוסייה הישראלית, חילחלה במהירות גם לשירות הציבורי כולל לצבא ולמשטרה. בשנים האחרונות צונח בהדרגה מדאיגה אמון הציבור לא רק בכנסת, בפוליטיקה ובמנהיגות, אלא גם לשני המוסדות הכי חיוניים לקיומה של המדינה – הצבא והמשטרה.

כבר שנים הודעות דובר צה״ל חייבות להילקח בערבון מוגבל מאוד. אין זה מקרה שרמטכ״ל כבר לא בוחרים לתפקיד עיתונאים שגדלו על ברכי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות ומסמך נקדי של רשות השידור. לעומת זאת, כל דוברי צה״ל האחרונים הם קצינים חצי פוליטיקאים בעלי אוריינטציה של תעמולה בכלים מודיעיניים שהיו מיועדים פעם לשימוש רק כלפי אוכלוסייה עויינת במדינות אוייב. התוצאה היא הודעות מפוקפקות הכוללות לא רק דיווח עובדתי אלא גם תעמולה פר אקסלנס הכוללת הכללות, עיוותים והשמטות.

המשטרה נוהגת הרבה לפני הצבא לשחרר הודעות הכוללות לעיתים עובדות סרק, מידע מעוות והכללות בלתי רלבנטיות. לפעמים מדובר בטריקים חקירתיים המטרה להפעיל את תורת המשחקים על אנשים ספציפיים המסומנים כבעלי פוטנציאל להפוך עדי מדינה ולעיתים בתם כדי לטשטש מחדלים וחוסר יכולת לפצח פשעים. ישראל מדורגת בתחתית המגינות בפיינוח מקרי רצח. על מאות רציחות שלא פוענחו מרחפים צווי איסור פרסום שבעקבותיהם נקברים הדיווחים לנצח נצחים. רק אם במקרה יש פיצוח הציבור שומע על כך ברעש ובצילצולים.

הבעיה המרכזית נעוצה בכך שכתבים צבאיים וכאלה שמסקרים את המשטרה הם משת״פים מדעת שעברו הליך מואץ של אינדוקרינציה פסולה והופכים שופר של המידע החלקי והמעוות שמסופק להם על ידי הדוברים, הקצינים והחוקרים האינטרסנטים. כתבי הצבא והמשטרה ובעיקר הפרשנים למיניהם חדלו מזמן לשרת את האמת ואת האינטרס הציבורי הם עבדים נרצעים של הגוף שאותו הם מסקרים.

על הדרך הם מנפצים גם את אמינות התקשורת המרכזית של ישראל וזה מסוכן מאוד לחברה הישראלית ולדמוקרטיה שלה. לכן, מרכזיות העשייה העיתנאית נדדה בהדרגה לעיתונות העצמאית בזירה הדיגיטלית. לצרכן התקשורת נותר רק לברור בזהירות למי להאמין אחרי שהבין שעליו להיות חשדן כלפי כווולם.

רמי יצהר Rami Yitzhar
עניין מרכזי

הצטרפו לאחרים והורידו עכשיו את האפליקצייה של ״עניין מרכזי״ לכל סוגי הטלפון הנייד (אפל או אנדרואיד) ותהנו מחדשות וסקופים חשובים בלבד בכל התחומים. זה כייף! http://web2application.com/w2a/sl.php?an=26230

 

כל העידכונים ומה שמאחוריהם – עכשיו גם בפייסבוק. ‏https://www.facebook.com/164336083599220/posts/4935588983140549/

 

https://www.youtube.com/channel/UC6U28cOAxZQSBHb2uMIgbeA

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן