מבזקים

מדריך לנהג הישראלי: מה ההבדל בין רכב חשמלי והיברידי?

איך עובדת הטכנולוגיה, מה ההבדלים בתחומי הביצועים, הרישוי, העלויות השוטפות ואיזו מכונית קל יותר למכור? המדריך המלא

אורן הדר

ההתייקרות במחירי הדלק דחפה ישראלים רבים אל מכוניות חסכוניות, בראשן דגמי רכב חשמלי שהפכו למבוקשים ביותר. בשוק ישנם לא מעט דגמים בעלי רמה חשמלית שונה – מכונית היברידית סטנדרטית, היברידית פלאג-אין וחשמלית מלאה, כשלכל תצורה יתרונות וחסרונות משלה. מדריך זה יציג לכם את כולם, כדי שתוכלו לבחור נכון ולחסוך כסף לאורך זמן.

טכנולוגיה: מה מייחד הנעה היברידית, פלאג-אין וחשמלית מלאה?

רכב היברידי (HEV) משלב מנוע בעירה פנימית – בנזין או דיזל – עם מנוע חשמלי, שמניעים את המכונית במתארים שונים. הרכיב החשמלי חלש ופועל בהתנעה ובנסיעה איטית. כשמאיצים, יופעל מנוע הבעירה הפנימית. למנוע החשמלי סוללה בקיבולת נמוכה, שנטענת תוך כדי תנועה בדינמו, מה שמייתר טעינה מהקיר בסיום הנסיעה.

בעבר, יתרון הרכב ההיברידי היה בתחום הביצועים, אך רכבים חשמליים ו-PHEV כבר צמצמו משמעותית את הפער. כיום מתבלט לטובה הרכב ההיברידי בתפוצתו: ישנם המון דגמים בשוק שיתאימו לכל טעם ותקציב. החסרונות רבים ומגוונים – בראשם צריכת דלק שרק הולך ומתייקר. כמו כן בלאי הרכיבים גדול ועלויות התיקונים יקרות, ואלו מכוניות מבוקשות בקרב גנבים.

רכב היברידי פלאג-אין (PHEV) משלב מנוע בעירה פנימית עם מנוע חשמלי בעל סוללה חזקה עם קיבולת שמאפשרת נסיעה גם על הרכיב החשמלי לבדו, לטווח מוגבל. הסוללה נטענת תוך כדי תנועה אך לא בשיעור שימלא אותה, ולכן נדרשת טעינה חיצונית בסוף הנסיעה (מכאן השם פלאג-אין). היתרון הוא בחיסכון רב יותר בדלק בהשוואה להיברידית רגילה, לצד נסיעה ללא מגבלת טווח; אפשר תמיד לעצור ולתדלק בבנזין. החסרונות הם שקיומה של מערכת בעירה פנימית עדיין חושפת את הנהג לבלאי רכיבים נעים ומחירי דלק בעייתיים, ובמחיר רכב גבוה יחסית.

רכב חשמלי מלא (BEV) מכיל מנוע חשמלי בלבד, ומערך סוללות גדול לנסיעה ארוכה של מאות קילומטרים. המנוע פשוט ביותר והעוצמה עוברת ישירות לכביש ללא תיבות הילוכים, הנסיעה שקטה לחלוטין והתגובה לגז ולהיגוי היא מדויקת ומיידית. היתרון העיקרי הוא בחיסכון: אין עלויות דלק, וגם התחזוקה פשוטה ונוחה בהרבה. יתרונות נוספים הם בנוחות וחוויית הנסיעה. החיסרון היחיד הוא תפוצת תחנות הטעינה, שהולכת ועולה בהתמדה אך מצריכה תכנון לפני נסיעות ארוכות.

מסים ועלויות שוטפות: מי הכי משתלמת לישראלים?

היקרה מכולן היא ההיברידית. בהשוואה לרכב בהנעת בנזין, מציגה מכונית כזו חיסכון ממוצע של בין 22% ל-40% בצריכת דלק בנסיעה עירונית, וכ-13%-15% בנסיעה בין עירונית. עדיין מדובר בעלויות דלק של כ-10,000 ש"ח לשנה עבור משפחה ישראלית ממוצעת. עלויות התחזוקה גבוהות בגלל המנוע עתיר החלקים הנעים, הפילטרים, הצנרת, הגיר ויתר הרכיבים שסובלים מבלאי.

אחריה ניצבת מכונית הפלאג-אין שצורכת כחצי מכמות הדלק. עדיין יש לה מנוע בעל רכיבים נעים רבים שמחייבים תחזוקה יקרה והחלפת חלקים תדירה. כמו כן, מיעוט הדגמים בשוק מייקר את החלפים.

המשתלמת ביותר היא החשמלית המלאה: בהקבלה לחישובי עלות דלק סטנדרטית, תתאפשר נסיעה בעלות של 50 עד 60 ק"מ לליטר. המנוע החשמלי פשוט ואמין ביותר, וכמעט שאינו כולל חלקים נעים או משאבות; אבחון התקלות קל ולכן התיקונים מהירים, והוצאות התחזוקה הן הנמוכות מכולן.

עלויות רישוי רכב היברידי זהות לשל מכונית עם מנוע בעירה פנימית, בהתאם לקבוצת הרישוי – וישנה הטבת מס שווי שימוש של 400 ש"ח. לעומתו, בעל רכב PHEV מקבל הטבה של 900 ש"ח. רכב חשמלי מומלץ בתחום זה, עם עלות רישוי קבועה של 530 ש"ח – פחות מחצי משל הקבוצה הבסיסית ביותר – והטבת שווי שימוש של 1,200 ש"ח.

שוק משומשות ושמירת ערך: מי תימכר הכי מהר?

מכוניות היברידיות זמינות במאות דגמים מכל השנתונים, ולכן שוק המשומשות גדול. חשוב לזכור שהשילוב בין שתי שיטות ההנעה חושפת את הרכב לשני סוגים של בלאי: בלאי מכני במנוע הבעירה הפנימית ושחיקה טבעית של הסוללה הנטענת. מכונית שהסוללות שלה לא תוחזקו כהלכה תחווה מחיקת שווי משמעותית. מכוניות PHEV נפוצות פחות, וכמו ההיברידיות חשופות אף הן לבלאי של רכיבים חשמליים ומכניים כאחד. במקרה זה, החלפת סוללה תהיה יקרה ביותר, ותפגע ביכולת למכור את הרכב.

מכוניות חשמליות מוצעות בארץ בעשרות דגמים בזכות חדירת יצרני רכב חשמלי סיני, וישראלים רבים מחפשים רכב חשמלי 2022. מכוניות אלה שומרות היטב על ערכן אם הסוללות תוחזקו לפי הגדרות היצרן (לרוב, האחריות לסוללה היא של 6 עד 8 שנים). לאור הטיפוס המתמשך בעלויות הדלק והקמת עמדות טעינה חדשות, ממריאה הפופולריות של המכוניות הללו, והביקוש עוקף בהרבה את קצב האספקה של היצרניות. ולכן, משתמש שמוכר רכב חשמלי ימצא קונה מהר יותר ממי שמוכר היברידי או PHEV מאותה הקטגוריה.

סיכום

בין אם זה רכב חשמלי ליסינג או מהיבואן, יותר ויותר ישראלים בוחרים להשתדרג ולהשיג אחד – ועם הזמן נראה בארץ מבחר עשיר של דגמי רכב חשמלי סיני ואחר חורכים את הכבישים בשקט.

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן