מבזקים

מהם התנאים לקבלת משמורת משותפת

משמורת משותפת הינה אחד מהדברים הטובים ביותר שיכול זוג הבוחר להתגרש, לעשות עבור ילדיו. ההחלטה על כך שלשני ההורים תישאר הזכות לגדל את הילדים, והם יגורו למעשה בשני בתים- מייצרת מצב שבו הילדים רואים בהוריהם- האם והאב באופן שווה- כבעלי סמכות ורצון להמשיך ולתפקד באופן רגיל, גם כאשר דרכם כזוג נשוי הסתיימה. כדאי לדעת כי אין חוק אחד החל על כל הזוגות המתגרשים באשר הם, וכל הסכם גירושים טומן בחובו סעיפים המתייחסים באופן מיוחד לזוג הספציפי שעובר את התהליך.

 

משמורת משותפת מאיזה גיל?

 

לא קיימת הגבלה מסוימת או גיל מינימלי, שרק החל ממנו הילד יוכל להיות במשמורת משותפת של שני הוריו. אלא אם מדובר בתינוק שעדיין יונק, למעשה לא קיימת מניעה כי אביו יקבל משמורת עליו בכל גיל. עם זאת חשוב להבין כי ככל שגיל הילדים צעיר יותר, השאלה לגבי "מהי טובת הילד" מורכבת יותר, ואין לה באמת תשובה נחרצת.

 

הרצון הוא בכל מקרה, לייצר דמות אב סמכותית וקרובה עבור התינוק או הילד הקטן, על כן הדרך ליצירת משמורת משותפת בגיל הרך שאכן תיטיב עם הילדים להורים המתגרשים, צריכה לקחת בחשבון את כל מאפייני המשפחה הייחודיים. בניגוד לעבר שבו בתי המשפט נטו להעביר את המשמורת בלעדית לאם, עד גיל שש- כיום הנטייה היא לראות באב דמות שווה לחלוטין אליה, הן מבחינת הזכויות לגידול הילד, והן מבחינת יכולות התפקוד והתרומה שלו לנפש הבריאה של ילדו.

 

קבלת משמורת משותפת היא צעד ראשון בדרך למשפחה בריאה יותר

 

חשוב להבין כי בעבר, על מנת לקבל משמורת משותפת על הילדים, ההורים צריכים היו לגור בבתים קרובים זה לזה, שיאפשרו מגורים של הילדים אצלם באופן שווה, וכך יתרחשו כמה שפחות זעזועים עבורם. בצורה זו הייתה אפשרות לילדים לנוע בין שני הבתים שלהם בצורה נוחה וקלה, מבלי שיהיה צורך בנסיעות ארוכות ומייגעות. המשפחה נשארת מאוחדת וקרובה פיזית כאשר שני הבתים סמוכים, וזה עשוי להקל מאוד מבחינה נפשית על כל הצדדים- זה לפחות היה הלך הרוח פעם.

 

כיום זה לא בדיוק כך, ובמיוחד בבתים שבהם על אף האווירה הטובה הנשמרת בין ההורים- אין אפשרות טכנית למגורים קרובים בין שניהם, או שישנו שוני רב בין העיסוקים של בני הזוג שבחרו להיפרד, והזמן שהם יכולים להקדיש לילדיהם בפועל. טובת הילדים היא העומדת בראש סולם העדיפויות בימינו, והמשמורת המשותפת מקבלת פן חדש. באופן זה ניתנת לגיטימציה לחוסר שוויון טכני בין ההורים, מבחינת הזמן שלהם עם הילדים במהלך השבוע, ומגורים שלהם בבית אחד עיקרי תוך ביקורים בשני- זאת מבלי שאחד מההורים ירגיש מקופח. הרעיון הוא משמורת המשותפת להורים מבחינת ההגדרה המשפטית, תוך התאמה מיטבית לתנאים במשפחה הספציפית, בכדי להפוך את התהליך  הקשה הזה של הגירושים- לפשוט יותר עבור הילדים, ולשמור על התפקוד הבריא של המשפחה.

לייעוץ בנושאים של דיני משפחה גירושין וירושה בקרו באתר של עו"ד טל איטקין: http://www.itkintal.co.il

 

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן