מבזקים

דרישה צודקת לוועדת חקירה לבדיקת ניגודי אינטרסים של שופטים עליונים

אין ספק שהפרשיות שבהן טובע בנימין נתניהו גם מביאות מזור מסויים למערכת הציבורית והשילטונית בישראל. הצרות של ביבי מהוות הרתעה מסויימת, אם כי לא מוחלטת, מפני ביצוע שחיתויות מן הסוג שהיה נפוץ בעבר. ומצד שני סוף סוף מתמקדת תשומת הלב גם לחונטה השלטת בבתי המשפט.

 

שופטים אינם מורמים עוד מעם, הנזקקים לבתי המשפט חוששים פחות למחות ולהתלונן ואפילו השופטים הבכירים בבית המשפט העליון נחשפים אט אט, איש איש והרקע שלו, כל אחד ואחת עם מערכת ניגוד העניינים שבו הוא רובץ בבואו לחרוץ גורלות.

 

נתניהו אולי עבר על החוק אבל מאבקו בבתי המשפט מקבל כמעט מידי יום לגיטימציה גוברת. היום זהו השר לשעבר סמוטריץ׳ הדורש הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא.

.

אתמול הוגשה דרישה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי עניינים בבית המשפט העליון. ההצעה הונחה על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ' וסיעת ימינה, ההצעה תעלה למליאת הכנסת עוד השבוע.

.
בבקשה נכתב:

בשבועות האחרונים התפרסמו רצף תחקירים עיתונאיים המגלים מציאות שאינה מתקבלת על הדעת של ניגודי עיניינים קשים אצל שופטי בית המשפט העליון, היושבים בדין בתיקים של בעלי דין או עורכי דין שיש להם זיקה אליהם. מה שמטריד עוד יותר מהתחקירים עצמם הן תשובות השופטים המקוממות, המלמדות על חוסר הבנה, שלא לומר התכחשות, לבעייתיות הרבה הכרוכה בכך, ועל חוסר נכונות לתקן את המעוות.

.
עוד עולה מהתחקירים היחס המזלזל של השופטים לרשימת המניעויות שלהם, החוסר בכללי מניעויות למניעת ניגודי עניינים, העדר פיקוח ובקרה, הוספה ומחיקה של בעלי ניגודי עיניינים מרשימת המניעויות לפי העת והשעה, תוך התעלמות מוחלטת מחשש הטיית הדין והפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת המשפט.

.

משכך הם פני הדברים, ומתוקף תפקידה של הכנסת לבקר את פעולות הרשות המבצעת והרשות השופטת, נדרשת הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. הוועדה תידרש לבחון לעומק את ניגודי העניינים האמורים, האם ניגודי העניינים קיימים בבית המשפט העליון לבדו, או שמא פשה הנגע בערכאות הנמוכות יותר, האם קיימים ניגודי עניינים נוספים במערכת המשפטית שטרם נחשפו לציבור ועלולים להגדיל את הפגיעה באמון הציבור במערכת המשפטית, ולבסוף לגבש את התיקונים המערכתיים הנדרשים בעניין ואת אמות המידה למניעת ניגודי עניינים במערכת המשפט, לרבות באמצעות חקיקה.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן