מבזקים

אחרי מרוקו – עוד מדינות ערביות יפתחו נציגויות בארץ

8CAB2249-8AF5-4C7C-8AAA-47D3AD8C0002

הנשיא טראמפ הכריז היום על הסכם נורמליזציה רשמי שהושג בין ישראל למרוקו. ככל הנראה לא מדובר בשלב זה על החלפת שגרירים אלא על פתיחת משרדי אינטרסים הדדיים והידוק קשרי התעופה, המסחר והתיירות.

 

שושבין העיסקה הוא הנשיא טראמפ שמסר את החדשה בציוץ בטוויטר   מוושינגטון ולא מבלפור עדכנו אתמול את גנץ ואת אשכנזי על הצפוי.

נתניהו על ההסכם עם מרוקו: "זהו אור גדול לישראל לכבוד החנוכה, תודה לנשיא טראמפ".

מרוקו תאפשר למטוסים של חברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי שלה כמו גם להפעלת טיסות ישירות בין שתי המדינות, וכן לקדם קשרים כלכליים בין המדינות.
.

חלקו של טראמפ בעסקה הוא ההכרה האמריקנית בריבונות מרוקו בסהרה המערבית, דבר שעד כה לא נעשה בידי אף מדינה בעולם. האיחוד האירופי נוהג לגנות לעיתים מזומנות את מרוקו בנושא.

בהודעה שפרסמה הלשכה המלכותית במרוקו נמסר כי הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, אמר למלך המרוקאי בשיחת טלפון כי ארצות הברית תפתח קונסוליה בסהרה המערבית במטרה לקדם יחסים כלכליים ולעודד השקעות אמריקניות לרווחתם של תושבי האזור.

נמסר גם כי ממשל טראמפ מקדם עסקה למכירת ארבעה מל"טים מתקדמים למרוקו, משמשים לסיור ואיסוף מודיעין. בכיר אמריקני המעורה בפרטים הכחיש כי יש קשר בין הדברים. "מדובר בעסקה שנדונה כבר חודשים ולא קשורה בשום צורה להודעה של היום. כלל לא בטוח שנצליח לאשר אותה בקונגרס לפני היציאה לפגרת החג.

.

ההכרה של ממשל טראמפ בסהרה המערבית כחלק משטחה הריבוני של מרוקו היא שינוי מדיניות אמריקני דרמטי והישג מדיני היסטורי עבור המרוקנים. עד 1975 הייתה הסהרה המערבית בשליטה ספרדית. כשהספרדים עזבו, מרוקו כבשה את השטח, גירשה חלק מהתושבים המקומיים שעברו למחנות פליטים והקימה התנחלויות שבהן יישבה יותר מ-100 אלף אזרחים מרוקנים. ב-1979 מרוקו סיפחה את הסהרה המערבית.

.

 

בישראל אומרים שעל סדר היום קשרים עם עוד כמה מדינות ערביות ומוסלמיות, חלקן באסיה.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן