מבזקים

החיסון הרוסי ייוצר גם בסרביה

נחתם חוזה בין רוסיה לסרביה להקמת קו ייצור של החיסון נגד קורונה הרוסי, Sputnik V, כך הצהיר הנשיא הסרבי, אלכסנדר ווצ'יץ.

.

הכוונה הסרבית היא לייצר כשישה מיליון חיסונים עבור תושבי המדינה, ועוד לפחות כעשרה מיליון נוספים עבור מדינות הבלקן.

.

הנשיא הסרבי ציין, כי לסרביה הגיעו חיסונים של חברותPfizer ו- AstraZeneca וגם חיסונים רוסיים. יחד עם זאת, סרביה עדיין לא קיבלה חיסונים מתוכנית ה- COVAX של ארגון הבריאות העולמי (WHO). עד כה סרביה חיסנה כ- 15% מאוכלוסייתה והעמידה אותה במקום השני אחרי בריטניה, והרבה לפני כל מדינה אחרת באיחוד האירופי.

.

מומחים רוסים החלו לפעול בסרביה להקמת קו הייצור. הייצור יתקיים בשני שלבים. הראשון, צפוי להתחיל במהלך אפריל השנה והבא לקראת סוף 2021.

.

במקביל לקו הייצור הרוסי, סיכמה סרביה לפני מספר ימים, שבשטחה יוקם מפעל ייצור נוסף, לייצור החיסונים הסיניים, Sinopharm . קו הייצור לחיסונים הסינים יוקם במימון סין ואיחוד האמירויות. הכוונה להתחיל בהפצת הייצור הסרבי של החיסון הסיני החל מאוקטובר השנה.

.

סרביה תהפוך למדינה הראשונה באירופה שמייצרת את החיסון. ואולי אף יותר מכך, סרביה בדרכה להפוך למעצמת ייצור חיסונים נגד קורונה באיחוד האירופאי (ואולי בהמשך ברמה העולמית).

.

מדינות הבלקן האחרות, כולל בולגריה, אלבניה, צפון מקדוניה, בוסניה, הרצגובינה, מונטנגרו ואחרות, החלו לחסן את אוכלוסיותיהן אך קיבלו רק מספר קטן של חיסונים (מעבר לחוסר הרצון של האזרחים במדינות אלו להתחסן). לטענת אפידמולוגים מומחים במדינות הבלקן, תושבי מדינות אלו מסרבים לקבל חיסונים כנגד קורונה, בעקבות קמפיינים תקשורתיים, שמקורם לא ברור, הקוראים לאזרחים שלא להתחסן.  

.

הנשיא הסרבי, ציין כי סרביה תעשה ככל שביכולתה לסייע למדינות האזור, לרבות מיעוטים אתניים בקוסובו. הודעתו זו של הנשיא הסרבי גרמה לכעס רב בממשלת קוסובו.

.

בינתיים, ראש ממשלת אלבניה הפנה אצבע מאשימה כנגד האיחוד האירופי בשל הגבלת הסיוע של האיחוד למדינות הבלקן.

סוגיית החיסונים נגד קורונה הפכה בחודשים האחרונים להיות כלי משחק פוליטי, המנוצל על ידי מדינות, כמו רוסיה, איחוד האמירויות וסין, להשגת עוצמה מדינית והשפעה. יתר על כן, במגרש המשחקים של מדינות הבלקן בכלל, ומערב הבלקן בפרט, מתנהל מאבק מדיני-כלכלי נסתר מהעין, בו שחקנים גלובליים מתמודדים על השליטה. ארצות הברית, רוסיה, סין, טורקיה והאיחוד האירופאי מנסים לעצב את פני האזור, הנחשב כאזור בעל חשיבות אסטרטגית אזורית, ולהשיג עוצמה ושליטה עליו.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן