מבזקים

אטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים

אטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים מופיעה בדרך כלל כמחלת עור כרונית ומציקה מאד. הגרד המתלווה למחלה פוגע באיכות החיים, מקשה על השינה בלילה ועל התפקוד בעבודה, ורמות התסכול המתלוות גם הן בלי נסבלות.

 

מה זה אטופיק דרמטיטיס?

 

בתרגום מלטינית לעברית, פרוש המילים אטופיק דרמטיטיס הוא 'מחלת עור לא מוסברת'. שם זה ניתן למחלה כאשר הייתה עדיין תעלומה לעולם המדע, ומגנון הפעולה שלא לא הובן. ככל שהתקדם המחקר, כך הוצעו תרופות וטיפולים טובים יותר וממוקדים יותר.

בשורות הבאות נסקור את הטיפולים הקיימים מן המוכרים והוותיקים ביותר ועד לחידושים הקיימים היום בשוק.

 

משחת סטרואידים לעור

 

חולים אטופיים בוגרים, הנושאים את מחלת העור מגיל צעיר, בדרך כלל רגילים להשתמש בעיקר במשחות סטרואידים לעור. אחרי הכל, זה הטיפול היחיד שהיה בשוק כשהמבוגרים של היום היו עדיין ילדים.

האם כדאי להמשיך לטפל באמצעות משחות סטרואידים לעור?

הרבה מאד פעמים חולים במחלת עור זו רגילים לטיפול זה, ומעדיפים שלא לנסות טיפולים אחרים.

אם מחלת העור מיוצבת, הגרד אינו מציק מאד, והעור במצב תקין, אפשר באמת להמשיך בשגרת הטיפול הנוחה עבורכם.

אך אם הטיפול במשחות אינו מספק, או שהעור נפגע והפך לדק ופגיע מדי כתוצאה משימוש יתר בסטרואידים, כדאי להכיר דרכי טיפול נוספות.

 

טיפול באטופיק דרמטיטיס

  • בעולם המשחות, אלידל ופרוטופיק פועלות באופן מקומי על עיכוב תאים מחוללי דלקת בעור, ולכן ניתן להשתמש בהן במקום משחות המכילות סטרואידים.
  • טיפול נוסף העשוי להקל על אטופיק דרמטיטיס הוא פוטותרפיה, שזהו טיפול בקרני אור המדמות קרינת שמש. פוטותרפיה עוזרת לחלק מהחולים, לא לכולם, ויש גבול למספר הטיפולים שכדאי לקחת (אחרי הכל קרינת שמש אינה מומלצת במינונים גבוהים מדי).
  • טיפול מערכתי מסוג אחר הוא הטיפול בתרופות המחלישות את פעילותה של מערכת החיסון ובכך מחלישות גם את הדלקת האטופית, כמו למשל מתוטרקסט. החיסרון של טיפול זה הוא כמובן היחלשותה של המערכת החיסונית, והגברת הסיכון לזיהומים ודלקות.
  • הטיפול השלישי, החדשני מכולם, הוא הטיפול הביולוגי. זריקת הדופיקסנט מטפלת ספציפית בחלבונים הפגומים בעור אטופי, ובינתיים, לאחר שנתיים בשוק, היא נחשבת לטיפול הטוב ביותר למצבים קשים.

אטופיק דרמטיטיס – פורום

 

מבוגרים הסובלים מאוטופיק דרמטיטיס פעמים רבות מתלבטים בשאלות הטיפול הנכון, ומחפשים כתובת בה אפשר להתייעץ, לקבל מידע מקצועי, ולשתף מחיי היומיום עם חולים אחרים.

העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס הוקמה כדי לייצר קהילה משתתפת ותומכת לחולים ולבני משפחותיהם. באתר העמותה תוכלו לקבל ייעוץ ומידע, וגם להתחבר לקבוצות ווטסאפ של מתמודדים בוגרים, או לשאול ולהתייעץ בפורום המקצועי שלנו. ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני בטלפון מספר: 08-996-9970 ונציגי העמותה ישמחו לסייע.

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן