מבזקים

האם עורך דין לשון הרע יכול לעזור לכם?

במסכת אבות מופיע כלל חשוב מאוד: "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך". רבים מאיתנו גם אוהבים לצטט את העצה המצוינת של הלל הזקן, "מה ששנוא עליך, אל תעשה לאחרים" – ובכל זאת אנחנו חיים בעידן שבו לשון הרע נפוצה. בעיקר ניתן למצוא אמירות פוגעניות רבות במרחב הדיגיטלי, אבל גם בעולם "האמיתי" מוצאת לא מעט דיבה, וכמובן שגם פגיעה בשם טוב של אדם באינטרנט היא פגיעה מוחשית ואמיתית.

בהתאם ישנם מקרים רבים שבהם כדאי להיעזר בשירות של עורך דין לשון הרע על-מנת להגן על השם שלנו ולמצות את הזכויות שלנו אם מישהו פגע בו. גם מי שמואשם כי עבר על חוק איסור לשון הרע זקוק כמובן לייעוץ משפטי מקצועי.

 

מה קובע חוק איסור לשון הרע?

 

חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו מעגן באופן ברור וחד-משמעי מספר זכויות מהותיות של כל אדם, ובהן כבודו. מצד שני אי אפשר להתעלם מחשיבותו של חופש הביטוי – ועל-מנת למצוא איזון מדויק בנושא רגיש במיוחד זה חוקק חוק איסור לשון הרע. החוק נכנס לספר החוקים של מדינת ישראל כבר ב-1965, ומאז תוקן ועודכן.

לפי הסעיף הראשון בחוק ישנם 4 מקרים שבהם פרסום מסוים עשוי להיות בגדר לשון הרע:

א. השפלת אדם (או עסק) או הפיכתו למטרה ללעג, בוז או שנאה.

ב. ביזוי אדם על רקע תכונות שמיוחסות לו, מעשים שלו או התנהגות.

ג. פגיעה באדם בהקשר של משלח היד שלו, המקצוע שלו או משרה מסוימת.

ד. ביזוי אדם על רקע מוצא, גזע, אמונה דתית, נטייה מינית, מגדר וכו'.

בהתאם קל להבין שעבור כל עורך דין לשון הרע הוא מונח מורכב, ולכן רק מי שמתמחה בתחום הספציפי הזה הוא איש המקצוע הנכון לפנות אליו.

עוד חשוב להדגיש שמבחינת החוק אין הבדל בין דעות לעובדות או בין שקר לאמת – כל אחד מהנ"ל עשוי להיות לשון הרע. מבחינת האפשרות להתגונן במסגרת הליך משפטי בעזרת עורך דין לשון הרע יש באופן טבעי עדיפות לאמת מוכחת.

 

איך עורך דין לשון הרע עוזר לכם להתגונן?

 

עורך דין לשון הרע מסייע למי שהוגשה נגדו תביעה להתגונן בפניה על סמך ההגנות הקבועות בחוק. אפשרות אחת היא "אמת בפרסום" שרלוונטית רק אם הפרסום היה עובדה שניתן להוכיח אותו ושיש להפצתה ערך ציבורי.

עוד הגנה נפוצה היא "תום לב".

 

העונש על הפרת החוק

 

ההמלצה החשובה ביותר היא להימנע מהוצאת דיבה ולהקפיד על לשון נקייה. מי שנמצא אשם בהפרת חוק איסור לשון הרע עלול להידרש לשלם פיצויים בסכום של עד 140,000 ₪ – בלי שהתובע יצטרך להוכיח שנגרם לו נזק ספציפי! (במקרים שבהם לשון הרע הייתה מכוונת. ללא כוונת זדון הפיצוי המרבי הוא "רק" 70,000 ₪).

סיבה טובה נוספת לשכור את שירותיו של עורך דין מנוסה אם הוגשה נגדכם תביעת לשון הרע היא שבמקרים מסוימים מדובר בעבירה פלילית שהעונש עליה הוא עד שנת מאסר.

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן