מבזקים

אושר סיוע מיוחד לנפגעי הסגר

הכנסת אישרה את התוכנית של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כ״ץ להרחבת רשת הביטחון הכלכלית.

*

הרחבת התכנית תאפשר סיוע כלכלי מיידי לעסקים ולשכירים שצפויים להיפגע במהלך הסגר הנוכחי. העלות הכוללת של הצעדים וכן הרחבת המענה לעסקים, שכירים ועצמאים בהתאם לתכניות הקיימות, כמו כן אישרה המליאה מענק מוגדל לזכאי מענק עבודה והקלות לעסקים קטנים.

*

הכנסת אישרה הלילה (ג') את הרחבת התכנית התכנית הכלכלית אותה אישרה הממשלה בשבוע שעבר פה-אחד. ההרחבה כוללת שורת מהלכים לצמצום הפגיעה במשק במהלך תקופת הסגר והעמקת המענה הכלכלי לעסקים, ביניהם הורדת רף הפגיעה בעסק לקבלת מענק הוצאות קבועות בחודשים ספטמבר- אוקטובר ל-25%, מתן מקדמות על חשבון מענק הוצאות קבועות, תכנית שימור עובדים מקיפה ודחיית ההפחתה בדמי האבטלה.

*

שר האוצר, ישראל כ"ץ:
"אני מברך על אישור החוקים למתן הסיוע למגזרים מיוחדים ולכלל העצמאים והעסקים במשק.
בעקבות הסגר יש חשיבות רבה לכל מענק וכל סיוע מיידי למגזרים הנזקקים לסיוע, כמו מקבלי מס הכנסה שלילי והעצמאים הזעירים. ההקלה בתנאים לקבלת הסיוע לכלל העצמאים ובעלי העסקים תאפשר להזרים במהירות סיוע ומקדמות לעסקים רבים נוספים שעתידים להיפגע עקב הסגר שהוטל ולסייע להם לעבור את המשבר עד להתאוששות המשק".

*סיוע לעסקים*

*הרחבת מענק ההוצאות הקבועות-* במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר יוענק מענק הסיוע החל מפגיעה בגובה 25% במחזור העסקאות של בעל העסק ביחס לתקופה המקבילה טרום התפרצות הנגיף. כמו כן, אושרה הרחבת ההקלה, במידת הצורך, גם בחודשים נובמבר-דצמבר, בהתאם לתנאים שנקבעו.

*מתן מקדמות-* העברת מקדמה מיידית על חשבון מענק ספטמבר אוקטובר, בגובה 50% ממענק ההוצאות הקבועות לעסקים הצפויים להיפגע מהסגר. גובה המקדמה יתבסס על סכום המענק ששולם בפעימות קודמות (בחודשים מרץ-אפריל, או מאי-יוני לפי בחירת בעל העסק). סכום המקדמה יופחת בהמשך מסכום הזכאות הסופי שיקבע לחודשים ספטמבר ואוקטובר. את הבקשות למקדמה ניתן יהיה להגיש במהלך חודש אוקטובר 2020 בלבד.

*הגמשת הזכאות למענק עידוד תעסוקה-* על מנת לאפשר למעסיקים שקלטו עובדים אך נאלצו להוציאם לחל"ת בחודש ספטמבר שכן הופסקה פעילותו של בית העסק, נקבע כי לא ינוכו ממצבת העובדים שנבחנת לצורך חישוב המענק, העובדים שהוצאו לחל"ת ובתנאי שעבדו בחודש ספטמבר 15 ימים לפחות. כמו כן, רף השכר בגינו עובד ייחשב כמזכה למענק הורד ל-2,500 ש״ח.

*מענק שימור עובדים-* במטרה לסייע לעסקים שפעילותם העסקית נפגעה כתוצאה מההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, הוחלט להעניק מענק חד-פעמי בעד המשך העסקתם של עובדים בחודשים ספטמבר ואוקטובר. עוסק יהיה זכאי למענק אם מחזור לא עולה על 400 מלש"ח ומחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות ירד ב-25% ומעלה מהתקופה אשתקד. עוסק כאמור יהיה זכאי למענק בסכום השווה למכפלה של 5,000 ש״ח במספר העובדים המזכים, כאשר מספר העובדים המזכים תלוי במידת הפגיעה של העסק, ככל שהעסק נפגע יותר- מידת זכאותו עולה. המענק ישולם דרך משרד הכלכלה.

*

הרחבת הזכאות למענק השתתפות בהוצאות בגין מאי יוני לעסקים קטנים-* עוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2019 אינו עולה על 300 אלף שקלים חדשים, יהיה זכאי למענק השתתפות בהוצאות, בעד חודשי הזכאות מאי ויוני 2020, אפילו אם ההפחתה ממחזור עסקאותיו אינה מגיעה ל-40%, ובלבד שהיא עולה על 25% ממחזור עסקאותיו בתקופה המקבילה שלפני התפרצות הנגיף

*

סיוע סוציאלי:*

*דחיית ההפחתה בדמי האבטלה-* אושרה הדחייה במועד ממנו יחול מנגנון ההפחתה בדמי האבטלה, כך שרף הירידה ייבדק רק החל מה-16.10.20 וההפחתה תדחה בשלב זה.

*מענק מוגדל לזכאי מענק עבודה-* תשולם תוספת למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לשנת 2020. התוספת תעמוד על 62% מסכום המענק עבור החודשים אפריל עד דצמבר. לאחר שנערכה לכך מבעוד מועד, תעביר רשות המסים כבר מחר (יום ד') לחשבונות הבנק של למעלה ממאתיים אלף זכאים מקדמה על חשבון התוספת למענק, שתשולם לשכירים ועצמאים שנמצאו זכאים למענק עבודה לשנת 2019, בשיעור של 25% מסכום המענק ששולם עבור שנה זו. בהמשך, תשולם המקדמה, ביחד עם המענק הבסיסי, גם למי שימצאו זכאים למענק עוד במהלך שנת 2020. היתרה של התוספת למענק תשולם יחד עם המענק הבסיסי עבור שנת 2020. התוספת לא תפחת מ-1000 שקלים. בהתאם לחוק, שכיר, שעל פי נתוני הביטוח הלאומי קיבל דמי אבטלה בעבור מלוא החודשים אפריל עד יולי 2020 ברצף, לא יהיה זכאי לקבלת המקדמה לתוספת למענק שנועד במהותו לעודד השתתפות בשוק העבודה.

.

לצורך מימון הצעדים האמורים, וכן הצפי בהרחבת אוכלוסיות הזכאים בשל ההגבלות שהוטלו בשלב זה, אישרה מליאת הכנסת את הגדלת ההוצאה הממשלתית בשנת 2020 ב- 2.5 מיליארד ש״ח לצורך התמודדות עם משבר הקורונה ובשנת 2021 ב-8 מיליארד ש״ח נוספים. הגידול לא יהיה חלק מחישוב מגבלת ההוצאה לשנים הבאות.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן