מבזקים

מצטיינים ביזמות, קצת פחות בניהול

הגל השני של הקורונה בישראל תפס חלק גדול מהעסקים עם המכנסיים למטה, שוב יש לומר.

הישראלים מצטיינים ביזמות אבל קצת פחות בניהול.

 

כיצד זה מתבטא?

ישנו הבדל גדול מאד בין ליזום פעילות עסקית חדשה, באמצעות יכולת הנעת תהליכים, גיוס צוות מוכשר, חשיבה יצירתית, השקעת שעות עבודה רבות, חריצות והקרבה וכן, גם קצת עיגול פינות ואולי אפילו תחמון חינני בסחבקיות ישראלית טיפוסית…לבין לנהל פעילות לאורך זמן לאחר שזו כבר הוקמה תוך שימוש בתוכנית עסקית מסודרת, מדידה קבועה (כי הרי ידוע כי מה שלא נמדד לא מנוהל) סבלנות ואורח רוח ותכנון לטווח ארוך.

 

חלק גדול מהיזמים ומהעצמאים במדינת ישראל נתפסו כאמור לא מוכנים למשבר אשר התרחש על כולנו. את המשבר הראשון היה קשה יותר לצפות, אם כי ישנם מספר מנהלים מוכשרים שידעו להבין משהו רע עומד להתרחש כבר בינואר 2020 ופעלו בהתאם.

 

רב בעלי העסקים, בטח העסקים הקטנים והבינוניים אשר ברב המקרים אינם משתמשים בכלים ניהוליים אשר מסייעים בקבלת החלטות בשוטף וזאת משיקולי עלות או משיקולי עצלות… נכנסו למשבר עמוק שילווה אותם ככל הנראה עמוק לתוך שנת 2021. אלו שכחו לשאול עצמם מה התוכניות שלהם ליציאה מהמשבר, האם הוצאה אוטומטית לחל״ת? האם צמצום מוחלט של הוצאות השיווק והמכירות בעסק? האם לקיחת הלוואות נוספות..?

 

מיד לאחר הגל הראשון מנהל טוב היה מעדכן את תוכנית העבודה שלו שנה קדימה, מגבה אותה בתזרים מזומנים אשר מביא בחשבון מה יקרה אם היציאה מהמשבר תהיה מהירה, איטית או כזו שלא נראית באופק ומבין מה עליו לעשות כדי להתמודד עם התקופה המורכבת.

 

לצערנו המנטליות המקומית מבוססת במקרים רבים על חשיבה לטווח הקצר – ניקח הלוואה כי נותנים ונראה מה יהיה עוד שנה שנצטרך להחזיר את הקרן, המנטליות המקומית נגועה לעתים בגישה קפיטליסטית חזירית ממנפת עצמה לדעת, בהלוואות, רכישות בתשלומים ומחשבה של יהיה בסדר.

אז זהו, שבמקרים קיצוניים כמו זה שאנחנו חווים כיום, אלו שלא עבדו לפי תוכנית עסקית ארוכת טווח לא ישרדו את המשבר.

כמובן שיש לעשות הבחנה בין עסקים אשר דוממו מנוע לגמרי לכאלה שחווים ירידה בפעילות של בין 10-30%, עליה עם ניהול נכון, ניתן היה להתגבר.

 

היזם הישראלי, לא כולם כמובן, חושב כיצד הוא מגייס מחר השקעה שמחזיקה אותו נושם לשנה הקרובה, אחרי זה? מביא עוד כסף..

 

חשיבה של מנהל שונה לגמרי ודווקא הוא יתקשה במקרים מסוימים לגייס השקעות או הלוואות כמו היזם, כי אצלו סיפורים הם לשעת לילה מאוחרת ולא מול המשקיע או הבנק, והאמת? טוב שכך.

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן