מבזקים

ביידן זועם על נתניהו וישראל תיפגע קשות

ג׳ו ביידן רותח ועימו כל צמרת הבית הלבן. גם ראשי הצבא האמריקני מאוד לא מרוצים. הכעס מתועל לאדם אחד: בנימין נתניהו שלדעת הממשל האמריקני פועל בנכלוליות מתוך אינטרסים אישיים צרים שאינם רלבנטיים כלל לאינטרס העליון של מדינת ישראל.

 

לא היה מקרה שהפנטגון הדליף בעידוד יועצי הנשיא ביידן, שעות בפורות לאחר מיקוש הספינה האיראנית מול חופי אריתריאה, כי ישראל ביצעה זאת ומסרה על כך לאמריקנים לאחר מעשה. זו היתה הדלפה נדירה ובלתי אופיינית המצטרפת להדלפה קודמת שפורסמה בארצות הברית המייחסת לישראל 12 מעשי חבלה שבוצעו בשנים האחרונות כלפי אוניות מסחר איראניות במקומות שונים בעולם.

 

בוושינגטון טוענים כי עיתוי שיגור לוחמי קומנדו להצמיד מוקשים לדופן ספינת הביון האיראנית, לא היה מקרי ותכליתו לשבש את השיחות העקיפות המתנהלות עם איראן, באמצעות האיחוד האירופי, בנושא חידוש הסכם הגרעין. האמריקנים טוענים שנתניהו פוגע באינטרס הישראלי ואינו מועיל לו.

 

לטענת האמריקנים בממשל החדש, ביטול ההסכם הקודם מול איראן לא הרחיק את טהרן מנשק גרעיני אלא להיפך. הרי שאר המעצמות כולל האיחוד האירופי נותרו מחוייבים להסכם והתוצאה היחידה היתה סילוק פקחים בינלאומיים, חידוש הפעילות בכורים והעקרת אורניום לרמה של 20 אחוזים.

 

איראן אמנם סובלת מסנקציות כלכליות אבל הגרעין הואץ ובעקבותיו נחתם עתה הסכם מקיף ומסוכן לנשך 25 שנים לשיתוף פעולה כלכלי, טכנולוגי וסמי צבאי עם סין. הסכם כזה עלול להקשיח את עורפם של שליטי איראן וברצותם יוכלו לקדם את מדמרות המהפיכה לרמות צבאיות מתקדמות באופן שיסכן לא רק את ישראל.

 

עוד אומרים האמריקנים כי פעולת הקומנדו הישראלית באה לאחר ויכוח נוקב וחילוקי דעות קשים במערכת הישראלית. המקורות הזרים דיווחו מה שצוטט גם בישראל כי הצבא, הרמטכ״ל כוכבי וכנראה גם שר הביטחון התנגדו לפעולה במועד הזה בטענה שאינה נחוצה וכי ייעודה הוא פוליטי ולא ביטחוני. נתניהו לעומת זאת נעזר בראש הארגון הקרב לפרישה כדי לכפות בסופו של דבר את ביצוע הפעולה שהסתיימה בנזק קל ללא נפגעים בנפש לאיראנים.

 

ביידן לא הסתפק בגערות ובהדלפה, הוא אף רמז לנכונות לביטול מיידי של חלק ניכר מן הסנקציות שטראמפ הטיל על איראן, בעיקר משום שההסכם של טהרן עם סין מעקר ממילא את האםקטיביות שלהן. בישראל כבר אין ספק כי אם נתניהו יישאר ראש ממשלה, ישראל הולכת לעבר משבר חסר תקדים מול האמריקנים. נתניהו הרי כבר הצהיר כי הסכם גרעין חדש לא יחייב את ישראל והאמריקנים לא יעברו על כך לסדר היום.

 

בישראל עדיין לא מבינים את חומרת המצב בעיקר משום שבאופוזיציה אין דמות משמעותית היכולה להביא את הנושא לציבור הרחב מבלי להפוך יעד להשמצות אישיות בלתי נסבלות. היחיד היכול לפתוח ולהשמע רציני וענייני הוא בני גנץ אלא שכשר ביטחון הוא מנוע מכך.

 

במצב כזה, מותר לדרוש מבנט ומליברמן, שרי הביטחון הקודמים להזיז עניינים. אבל הם שותקים שניהם וממניעים פוליטיים מובהקים.

 

אז אולי יואיל אהוד ברק לומר משהו? ואולי בוגי יעלון?

צילום: דוברות הכנסת.

 

רמי יצהר Rami Yitzhar

עניין מרכזי MerkaziTV

 

https://www.youtube.com/channel/UC6U28cOAxZQSBHb2uMIgbeA

 

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן