מבזקים

סדרת כשלים של הצבא הביאה לתוצאה הקטלנית בגבול מצרים

IMG_7053

תחקיר התקרית הקטלנית בגבול מצרים מעלה כי השוטר המצרי תיכנן את הפיגוע מבעוד מועד וניצל את המרדף אחר מבריחי הסמים כדי לחדור לשטח הישראלי ולבצע את זממו.

שר הביטחון הדגיש את היחסים ההדוקים עם המצרים והצורך להמשיך בהם  נתניהו הורה לשרים להמנע מהטחת ביקורת במצרים המשתפים פעולה בחקירת התקרית הקשה  במקביל ננקטים צעדים למניעת הישנות שורת המחדלים שהביאו לתוצאה הקשה. הרמטכ״ל קיים התייעצות בנושא עם אלוף הפיקוד ומפקד האוגדה והזירה. גם לחיל האוויר יש לקחים להפיק מהעיכוב הבלתי נסבל בשיגור מסוק לזירה.

אשר לתחקיר: ככל הנראה המחבל לא נכנס דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה כפי שסברו תחילה, אלא חדר דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך.

המצרי התקדם רגלית למרחק של כמה קילומטרים בעומק השטח, עד שהגיע לנקודה שממנה חדר לשטח ישראל, וחתך בעזרת סכין – אחת משתיים שהיו ברשותו – את האזיקונים במעבר.

ברשותו של השוטר נמצא גם ספר קוראן. דובר צה"ל דניאל הגרי מסר כי התקרית התרחשה בזירה מבצעית שקורים פעילה בתחום ההברחות.

בלילה זה יש סיכול של אירוע הברחת סמים שמתבצע בשעה 03:00 בבוקר, והכוחות פרוסים כחלק מהמערך שסיכל את ההברחה. ב-04:15 בבוקר זו פעם אחרונה שיש קשר עם העמדה. אורי היה המפקד הבכיר בעמדה, הוא עולה בקשר עם החפ"ק. הבדיקות בקשר צריכות להיות כל שעה. המפקדת מגיעה בבוקר ומוצאת אותם ללא רוח חיים. החלו סריקות גם לתוך שטח מצרים וגם בתוך ישראל. צריך להבין שזה אזור שישבו בו מטיילים".

בעמדה אחרת שמעו ירי עמום באזור, סמוך לשעה 07:00 בבוקר וזו כנראה השעה שבאמת המחבל יורה והורג את הלוחם והלוחמת בעמדה. זה מתרחש אזור שבו מתרחש לא מעט פעמים ירי עמום, זה לא דבר חריג, אבל היה דיווח כזה וצריך לתחקר איך הוא לא עבר מהר.

לדברי דובר צבאי, "ברגע שמבינים שהחיילים לא חיים, הוכרז שיש אירוע טרור והחלו סריקות לתוך מצרים. מעלים רחפן לאוויר ומזהים דמות חשודה ק"מ וחצי לתוך השטח. הכוח נוסע לסריקת הדמות הזו – הוא לא יכול להרוג אותה כי אולי זה ישראלי. היא פתחה באש, ומהצרור הזה נהרג אוהד".

התקלות הנחקרות עתה לדברי הדובר: ״יש את המעבר של הגדר. אני חושב שמה שחשוב זה השאלה על התפיסה המבצעית, יכול להיות שאחרי זה היינו צריכים לשנות את המערך. ואולי הנושא המרכזי במפגש עם שני החיילים, אנחנו נצטרך לתחקר את זה. אחרי זה יש את המוקד של ההיתקלות – שני מוקדים שנהרגו לנו אנשים".

תא"ל הגרי התייחס לשיתוף הפעולה עם מצרים, ואמר: "מ-09:00 בבוקר המצרים מדווחים לנו במקביל שחסר להם שוטר מצרי. אנחנו מתחילים ביחד בתחקיר משותף. אנחנו צריכים להבין איך בעתיד לא יקרו לנו מקרים כאלה. זה אירוע חריג, יש לנו שלום של שנים".

מתחקיר האירוע, ב-02:30 בלילה בוצע סיכול הברחה מוצלח של סמים. לפני כן נפרסו כוחות, חלקם בצמדים באוהל מאולתר כבר בשעה 21:00 בערב, כהיערכות מקדימה. אתמול בסביבות השעה 04:15 לפנות בוקר היה הקשר האחרון עם שני הלוחמים שהיו בעמדה, וכעבור חמש שעות, סביב השעה 09:00 בבוקר, מצאה אותם מפקדת המחלקה ירויים למוות. הם לא הספיקו להגיב למחבל, והוא פצע אותם. רחפן זיהה את המחבל, כשהוא קילומטר וחצי בעומק שטח ישראל – וכך החלו ההיתקלות וחילופי האש מולו.

המחבל התרחק כמעט שני ק"מ מהגבול, לכיוון בה"ד 1, אזור שאליו הגיעו מפקדים רבים. תא"ל כהן הקפיץ סיוע של חיל האוויר, אבל מתברר שלמסוקי הקרב לקח זמן להגיע, והוא החליט להתקדם ולסגור מעגל על המחבל בלעדיהם. בינתיים, בזמן הזה, המחבל הצליח להרוג את סמ"ר דהן. לבסוף, המח"ט הסתער עם כמה קצינים ולוחמים מגדוד ברדלס, עד שחוסל.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן