מבזקים

רוסיה מאשימה את האמריקנים בחדירה לשיטחה הימי

לפני ימים בפורים חדרה אוניית מלחמה אמריקאית, כך על פי תלונת רוסיה, למים הטריטוריאליים שלה, בקרבת הים היפאני, בסמוך למזרח המדינה.

משרד ההגנה הרוסי הודיע על כך שאוניית הצי האמריקאי, USS John McCain, הפרה את החוק הבינלאומי וחדרה ללא אישור לשטח הפדרציה הרוסית במפרץ "פיטר הגדול".

.

ספינת הצי הרוסי יצאה ליירוט האונייה האמריקאית, ואיים עליה כי במידה וזו לא תצא מתחום המים הרוסי, היא תאלץ לנגח אותה. על פי ההודעה הרוסית, האונייה האמריקאית עזבה את האזור מיידית.

.

דובר הצי האמריקאי מסר בתגובה, כי אוניית הצי פעלה במים בינלאומיים בלבד וכי העימות בין האוניות לא היה.

אזור מפרץ "פיטר הגדול" שנוי במחלוקת מאז 1984, כאשר ארה"ב סירבה להכיר בתביעת ברית המועצות על כך שהאזור נמצא היסטורית בתחומיה הטריטוריאליים.  בהקשר זה ציין דובר הצי האמריקאי, כי "המפרץ אינו שייך לרוסיה, וכי ארצות הברית מחויבת לפעול לשימור חופש השיט באזור".

.

עוד עולה מהודעת הדובר, כי "ארצות הברית לא תסכים לכל פעולת איום או קבלת תביעות ימיות לא לגיטימיות, כמו אלה שהעלתה הפדרציה הרוסית".

.

לפני כחודש טענה גם סין שה- USS John McCain הפרה את ריבונותה וחדרה למים הטריטוריאליים שלה סביב איי הפאראקלהמצויים במחלוקת. סין קראה לארה"ב "לעצור פעולות פרובוקטיביות שכאלה".

פעילות הצי האמריקאי גברה בשנים האחרונות בים סין הדרומי ובים היפאני, על רקע המתיחות הגוברת בין סין וארה"ב. רוסיה עוקבת אחר המתרחש במערכה המתנהלת בין שתי המדינות, כשהיא לא לוקחת חלק פעיל בעימות. ייתכן שעל רקע החלפת שלטונו של טראמפ תנסה רוסיה לצבור עוצמה ומעמד באזור, על מנת להשפיע על מהלכים פוטנציאליים של ממשל ביידן המתקרב.

.

ובמקביל,

אתמול (26/11) הסתיים תרגיל ימי משותף לרוסיה ולמצרים בים השחור. מהצד הרוסי השתתפו ארבע ספינות צי הים השחור.

.

מטרת התרגיל חיזוק שיתוף הפעולה והתיאום הצבאי שבין המדינות, כמו גם חיזוק הקשרים הדיפלומטיים.

.

במסגרת התרגיל בוצעו תרגילים משותפים, הכוללים משימות חילוץ והצלה, תספוק ותדלוק, תקיפת כלי שיט, ירי טילים ותותחים מהים ומהחוף, הגנה אווירית כנגד כלי טיס תוקפים, גילוי ונטרול מוקשים ימיים, וביצוע בדיקות לכלי שיט חשודים בלב ים, כולל פעולות השתלטות של צוותי קומנדו ימי עליהם.

.

התרגיל מתקיים השנה על רקע המתיחות הצבאית המתגברת בין מצרים וטורקיה, והמאבק על שטחי המים הכלכליים בים התיכון. לא בכדי מתקיים התרגיל השנה בים השחור, רחוק מהטריטוריה המצרית, ויש בו בכדי איתות משמעותי לטורקים, כי זירת הלחימה בין המדינות יכולה להיות לא רק במימי הים התיכון, אלא גם קרוב לגבול הטורקי בים השחור, במקום בו טורקיה חשה יחסית בטוחה.

.

מצרים ורוסיה מקיימות מ- 2015 תרגילים ימיים שנתיים משותפים, בעיקר בים התיכון. ארצות הברית, אחת מספקיות הנשק המרכזיות של מצרים, גילתה חוסר שביעות רצון מהתרגיל, ושיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות.

.

מצרים, המחזיקה את הצי השישי בגודלו בעולם, מאז ההגבלות שהוטלו עליה בעת משטרו של אובמה (והוסרו לאחר מכן), דוגלת במדיניות של ביזור הרכש, ולא מסתמכת על רכש ממדינה אחת בלבד. הצי המצרי, כמו זרועות הצבא האחרות, מתבסס על רכש כלי שיט, צוללות, טילים ומסוקים ממגוון מדינות רחב, ביניהן רוסיה, ארצות הברית, סין, גרמניה וצרפת.

.

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן