מבזקים

חוק איסור הלבנת הון – דגשים חשובים

החוק שנועד למנוע הלבנות הון נחקק על-ידי ממשלת ישראל בשנת 2000 ונחשב לאחד מהחוקים החשובים ביותר בתחום הכלכלי. מעניין לדעת שהיוזמה לחוק הגיעה מהממשל בארה"ב, כחלק ממאמץ גלובלי למנוע התנהלות עבריינית ויצירת מקלטים להון שחור במדינות מסוימות, אבל משנכנס החוק לתוקף כמובן שהמדינה מייחסת לו חשיבות והאכיפה שלו משמעותית מאוד.

עוד כדאי לדעת שלבנקים חלק מרכזי בהבטחת ההתנהלות התקינה של אזרחי ישראל ובמניעת האפשרויות השונות של הלבנת ההון. למעשה עקב המחויבות של הבנקים למנוע את הלבנתו של הון שחור, ולעתים אפילו להיטות יתר מתוך חשש להסתבך מול המדינה, ישנם מצבים שבהם נמנעת השלמתן של פעולות חוקיות לגמרי ובמקרים אלה כדאי לפנות לעו"ד מנוסה.

 

באילו מקרים הבנק מחויב למנוע העברת כספים?

 

חוק איסור הלבנת הון מפרט את כל המצבים שבהם הבנק לא רשאי לכבד הוראת העברת כספים. הפירוט מופיע בסעיף מספר 3 בחוק והוא כולל 4 הגדרות להון שחור:

א. רכוש ששימש כדי לבצע עבירה

ב. רכוש שאפשר את ביצועה של עבירה

ג. רכוש שהמקור שלו הוא עבירה, בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף

ד. רכוש אשר נעברה בו עבירה

גם את רשימת העבירות הרלוונטיות לסעיפים הנ"ל מפרט החוק לאיסור הלבנת הון: סחיטה, מעילה, סחר בבני אדם, סחר בסמים, סחר בנשק (שאינו חוקי), מימון פעילות טרור, הימורים (שאינם חוקיים), רצח ועוד.

פעולה שמטרתה היא להסוות את המקור של רכוש מהסוגים הנ"ל, את הזהות של אחד או יותר מבעלי הזכויות בו, את המיקום שלו וכו' אסורה – והעונש עליה הוא מאסר של עד 10 שנים או קנס גבוה. חשוב להדגיש שהחוק אוסר גם על מסירתו של מידע כוזב.

 

מהי חובת הדיווח על סמך חוק איסור הלבנת הון?

 

סעיף משמעותי נוסף בחוק לאיסור הלבנת הון הוא חובת הדיווח.

לפי סעיף זה כל העברה של סכום כסף גבוה – מעל לרף של 100,000 ₪ – מחויבת בדיווח, בין אם מדובר על העברה מחו"ל לישראל ובין אם מישראל למדינה כזו או אחרת ברחבי העולם.

הפטור היחיד מחובת הדיווח הנ"ל הוא במקרה שבו עולה חדש מגיע בפעם הראשונה לארץ, וכשזה המצב הדיווח הכרחי רק אם הסכום הוא 1.25 מיליון ₪ ומעלה.

 

איך אפשר למנוע איסור על ביצוע פעולות לגיטימיות?

 

כאמור מי שממונה על אכיפת החוק החשוב הם הבנקים, ולעתים הם נוטים לפעול כנגד האינטרסים של הלקוחות שלהם גם אם הם לגיטימיים לחלוטין וכלל לא מדובר על הלבנת הון.

במקרים אלה מומלץ לפנות לעורך דין שמתמחה בהתנהלות מול גופים פיננסיים, ובין השאר אמון על יצירת הסדר חובות לבנקים, העברות כספים מהארץ ולארץ וכו'. במקרים רבים עצם הפנייה לבנק על-ידי עורך דין מנוסה משנה את החלטתו של הבנק, ואם לא תוכלו לפעול כמובן בדרכים אחרות ולמצות את זכויותיכם.

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן