מבזקים

מסחר בשוק ההון באמצעות חוזי הפרשים

אחד המכשירים הפיננסיים המתקדמים שפותחו למסחר בשוק ההון הוא חוזה הפרשים CFD, הקיצור לשם המלא: Contracts For Difference. מסחר ב-CFD הוא פופולרי ביותר בקרב משקיעים והחוזים נסחרים בבורסות ייעודיות ובבורסות הגדולות בעולם.
בשורות הבאות נפרט על מכשיר פיננסי זה, על יתרונותיו וחסרונותיו ועל האפשרויות העומדות בפני מי שמבקש לסחור בחוזי הפרשים.
 
מהי עסקת CFD?
 
בעסקת CFD נרכש הפרש בין מחירים ללא אחזקת בעלות בנכס בסיס או התחייבות בגינו. נכס בסיס יכול להיות מניות, מדדים, סחורות למיניהן אופציות ועוד.
 
הסוחר רוכש חוזה הפרשים לנכס בסיס כלשהו, במחיר מסוים אשר תלוי בהפרש שנוצר מתנודתיות במחיר נכס הבסיס. הרווח או ההפסד מהעסקה נוצרים מההפרש בין המחיר שנקבע בחוזה לבין המחיר בפועל. עסקאות בחוזה הפרשים טומנות בחובן פוטנציאל גבוה להשגת רווחים גבוהים גם  בשל שימוש במינוף ההשקעה, אך בד בבד עם הפוטנציאל לרווח יש פוטנציאל להפסד באותה המידה.
כאשר סוחרים בחוזי הפרשים ניתן להשיג רווחים בעת עליית מחירים וגם בעת ירידתם.
 
פוזיציית לונג – כאשר המחירים עולים. הסוחר בוחר ברכישה והוא יפתח פוזיציית לונג כאשר יש לו ציפייה שמחירו של נכס הבסיס יעלה במשך תקופת הזמן במהלכה הוא יחזיק בפוזיציה.
פוזיציית שורט – מכירה בחסר כאשר המחירים יורדים. הסוחר בוחר במכירה של הנכס והוא יפתח פוזיציית שורט כאשר הציפייה היא לירידת מחירים בתקופת אחזקת חוזה ההפרשים. הרכישה תתבצע בסיום העסקה והרווח או ההפסד ייווצרו מהפרש במחיר תחילת העסקה וסיומה.
היתרונות במסחר באמצעות חוזי הפרשים

  • עלויות נמוכות. ביצוע עסקאות בסכומים נמוכים. במקרים בהם רכישת נכס בסיס שמחירו יקר, ניתן לסחור בו באמצעות חוזה הפרשים תוך שימוש בסכומים נמוכים משווי הנכס כבטחונות. עושי לסייע לפיזור הסיכון וגידור להגנה מפני תנודות שערים ומחירים.
  • ללא תאירך פקיעה. בחוזה הפרשים אין הגדרה של תאריך פקיעה, כמו לדוגמא, בחוזה עתידי. הדבר נותן לו יתרון ביחס למכשירים פיננסיים אחרים.
  • אפשרויות מסחר מרובות. חוזה הפרשים אינו מוגבל לנכס בסיס אחד. ניתן לסחור במכשיר פיננסי זה בסוגי השקעות שונים ובאמצעותו אפשר לבנות תיק השקעות מגוון בניהול סיכונים מושכל.
  • חסכון בעמלות ובהפרשי שער ללא צורך בהעברת ניירות ממוכר לקונה או קבלה פיזית של סחורה.

מינוף ההשקעה – יתרון שהוא גם חסרון
חוזה הפרשים הוא מכשיר פיננסי הניתן למינוף ובזה טמון יתרונו הגדול. באמצעות המינוף ניתן  להשקיע הון בסכומים נמוכים ולהכפיל את סיכויי הרווח בהתאם ליחס המינוף שנקבע לעסקה. כאשר ציפיותיו של הסוחר מתממשות והוא רושם לזכותו רווח, המינוף מגדיל את התשואות בהתאם.
המינוף הוא גם חסרונו הגדול של המכשיר. הסיכויים לרווח אשר גדלים ככל שהמינוף גבוה עלולים להפוך להפסדים גדולים כאשר התחזיות והציפיות לשינויים במחיר המניה לא מתממשים והעסקה נמצאת בהפסד. ככל שהמינוף גבוה כך יגדלו ההפסדים באותה המידה.
 
חשוב לזכור שלמינוף שני צדדים של סיכוי וסיכון. מסחר מקוון בחוזי הפרשים הוא תחום רחב ומאתגר הדורש למידה מוקדמת ומעמיקה והכרות טובה של שיטות הניתוח של הנתונים ובניית אסטרטגיית ההשקעה.
 
לסיום, דגש על אסטרטגיה לטווח קצר
 
חוזה הפרשים CFD, הוא מכשיר פיננסי המיועד בעיקר לאסטרטגיה לטווח קצר. באסטרטגיה זו, אין הכוונה להחזיק את הנכס לאורך חודשים או שנים, אלא להפיק רווחים מתנודות המחירים בטווח של דקות, שעות וימים. במקרה כזה ניהול סיכונים, הגבלת המינוף, תוך מעקב צמוד על תנודות המחירים והיכולת לנתח אותם היא חיונית וחשובה.

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן