מבזקים

בשבחי הסליחה ומשמעותה החבויה ביהדות

בקשת סליחה הוא הליך פסיכולוגי מתוחכם שהוכנס כסוג של מתנה סמויה לעם יהודים. הנה פיצוח התעלומה והשלכותיה.

.

נהוג לחשוב שיהודי נדרש רק לבקש סליחה על משהו פסול שהוא עשה לזולת. זה נכון אבל זו אמת חלקית ומהלך קל יחסית שבמסגרתו, ניתנת לך אפשרות לשחרר רגשי אשמה שנצברו במהלך השנה בגין התנהגות חד פעמית או חוזרת על עצמה שאתה יודע ששגית מיד כשעשית אותה או זמן מה לאחר מכן.

.

חכמי היהדות השתמשו ביום הכיפורים כמסגרת שנתית לפתיחת שסתום לשיחרור רגשי אשמה כאלה הרובצים על הנשמה, בעיקר אצל אנשים מצפוניים וישרים עם עצמם.

.

כאמור, זה רק חלק מן הסיפור ומי שקובע שאין לו ממי ועל מה לבקש סליחה הוא או מלאך או פסיכופת חבוי. מי שסתם מבקש סליחה כללית מכווולם הולך בקושי חצי דרך ואין לו כוונה אמיתית לרדת לעומק נפשו כדי לגלות משם אירועים ואנשים המחייבים בקשת סליחה אמיתית על עוול שגרמו או שנדמה להם שגרמו.

.

תחושת השיחרור המצפה לאדם מעבר לבקשת הסליחה היא מדהימה זאת רק כאשר היא כנה, אמיתית וספציפית.

ועכשיו לעיקר העיקרים:
אם אתה באמת רוצה לחוש הקלה עצומה ומרפא לנפש, הסליחה הנדרשת אינה על רק חטאיך לזולת. זה החלק הקל. עכשיו, לך צעד אחד קדימה וסלח לאחרים על עוול שגרמו לך או שנדמה לך שגרמו. לפעמים זה שאתה כה כועס עליו כלל אינו מודע לתחושותיך כלפיו והעוול שאתה שוחה בו הוא בכלל התקרבנות מדומיינת שבינה לבין המציאות פעורה תהום.

לכן, אזור אומץ, פנה לאדם שאתה חושב שפגע בך ואמור לו מיוזמתך שאתה סולח לו.

.

מרגע שעשית זאת, תחוש כמי שאבן נגולה מליבו והוא נולד מחדש.
זה תהליך קצר ופשוט הדורש אומץ לב מיוחד. בקש סליחה מאבא, מאימא, מאח, מבני זוג, מהבוס, מהמורה, מחבר. גם אם אינם יותר עימנו. מצא מקום בלבך לסלוח על עוול שנגרם לך. אל תצפה לתשובה עניינית ואל תיכנס לוויכוחים.

.

פשוט צלצל או כתוב: ״משה, אני סולח לך שפיטרת אותי כשכל כך הייתי צריך את העבודה״. או: ״אבא, אני סולח לך שהתעקשת שאלך ללמוד בבית ספר ששנאתי״.

.
זו התמצית האמיתית של יום הכיפורים ואני לא מבקש סליחה אם המאמרצ׳יק היה היה ארוך לך מדי.

 

 

 

רמי יצהר

Rami Yitzhar
טריינר NLP

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן