מבזקים

כל היתרונות של רכישת עסק על בסיס זכיינות

זכיינות הינה קונספט עסקי שהחל להתפתח כבר במאה ה-19. במאה העשרים נרשם זינוק של ממש במספר העסקים שפועלים על בסיס זיכיון, בעיקר לנוכח ההתפתחות רחבת ההיקף של תחום המזון המהיר שבו מקובלת במיוחד שיטה עסקית זו, ובימינו הופכים הזיכיונות לנפוצים יותר ויותר בעוד ועוד תחומי פעילות ובפרט בענף האופנה, בענף הצעצועים, בעסקי תיווך הנדל"ן ועוד.

בארץ מוערך מספרם של העסקים הפועלים על בסיס זיכיון בכ-11,000. קצב הגידול השנתי במספר הזיכיונות הוא כ-20% – ועל-פי מומחים רבים מגמה זו תימשך לנוכח היתרונות הרבים של הקונספט הן עבור הרשתות והן עבור הזכיינים.

 

היתרונות של זכיינות עבור רשתות

 

עבור רשת, בין אם היא עדיין קטנה ובין אם היא כבר מונה עשרות סניפים, מכירת זיכיון היא דרך נוחה מאוד להתרחב מבלי להשקיע כסף בהקמת סניף חדש. בנוסף מכירת זיכיונות מאפשרת התרחבות גם בקצב מהיר כשבעלי הרשת יכולים להשקיע את מיטב מרצם וזמנם בפיתוח הרשת ולא בניהול שוטף של סניף כזה או אחר. עוד יתרון של התרחבות על בסיס זכיינות הוא שאל הרשת המתהווה מצטרפים אנשי עסקים בעלי ידע, יכולות ורעיונות שעשויים לקדם את הרשת.

בנוסף לכל היתרונות הנ"ל כדאי לזכור שפעילות עסקית, במרבית התחומים, מתאפיינת ביתרון לגודל: לרשת גדולה קל יותר לרכוש חומרי גלם במחיר אטרקטיבי, ליצור קמפיינים פרסומיים בקנה מידה נרחב ולזכות באמון הציבור בזכות המותג שהופך בולט יותר ויותר ככל שהרשת גדלה.

 

יתרונות הקמת עסק באמצעות זיכיון

 

גם הצד השני של ההתקשרות העסקית בשיטת הזיכיונות, כלומר הזכיין, נהנה ממספר יתרונות מובהקים.

ראשית, בדרך זו גם עסק חדש שאינו מוכר לציבור הרחב יכול למשוך תוך זמן קצר לקוחות רבים שהן הוא נשען על מותג מוכר ופופולרי. שנית, היתרון לגודל רלוונטי גם לכל סניף, שמקבל את חומרי הגלם מהרשת ועל כן עלותם נמוכה וגם לשיווק המשותף תרומה לשגשוג של כל זכיין.

עוד סיבה טובה לרכוש זיכיון היא שבדרך זו מקבל בעל העסק ידע רחב היקף שהצטבר ברשת, כך שנחסכות ממנו מחלות ילדות שעלולות להקשות על עסק חדש לשגשג.

 

על מה חשוב להקפיד כשרוכשים זיכיון?

 

זכיינות מקנה בסיס איתן לזכיין והזדמנות להתרחבות משמעותית לרשת, אבל במקביל יש בה גם סיכון מסוים לשני הצדדים: הסיכון שלוקחת על עצמה הרשת הוא שזכיין סורר יפגע בשמה הטוב ויהפוך את המותג כולו לפחות אטרקטיבי, ואילו הזכיין עלול למצוא עצמו כבול לחוזה שמיטיב עם הרשת, שכוחה גדול יותר.

 

בהתאם מומלץ לשני הצדדים להיעזר בליווי משפטי מצד עורכי דין שאמונים על ניסוח הסכמי זכיינות שמשקפים את האינטרסים המשמעותיים של כל צד. דגש חשוב נוסף הוא לוודא שהמקום בו עתיד לפעול הסניף החדש מתאים לשימוש עסקי עפ"י תוכנית בניין עיר (תב"ע) עדכנית, שכן אם המקום לא מיועד לשימוש שכזה לא תוכלו לקבל רישיון עסק ולפעול כחוק.

 

 

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן