מבזקים

הפיצוצים בביירות: כ-5,000 נפגעים וכאוס מוחלט

לבנון אינה יודעת מאיפה להתחיל ללקק את פצעיה אחרי הפיצוצים שהחרידו אתמול את ביירות. לפחות 5,000 איש נפצעו בהם יותר מ-140 הרוגים, נזקים ישירים בנמל ועקיפים בכל רחבי העיר. בתי החולים קורסים, כוחות הביטחון חסרי אונים, השלטון המרכזי מאבד שליטה, האשמות הדדיות, משבר כלכלי המאיים להביא את המדינה לפשיטת רגל והלם מוחלט. הנשיא טראמפ הוסיף לכך תככים משלו כשטען שזה נראה כמו מתקפה. ישראל הזדרזה להודיעה שאין לה קשר לפיצוץ האדיר בנמל ביירות ואף הציעה עזרה הומניטרית. זה המצב ביום שאחרי.

 

טראפ כנראה לא הבין מה הסבירו לו. זה נראה כמו תוצאת מתקפה מהאוויר אבל מדובר בפיצוץ שנגרם מטיפול רשלני במחסן שהכיל לא פחות מ-2.700 טון של כומר כימי מסוכן ביותר בשם אמוניום ניטראט. החומר מאוחסן במקום כבר שנים בתנאי תחזוקה ירודים.

 

קודם דיווחנו: דבר כזה לא היה כנראה בבירת לבנון זה עידן ועידנים. פיצוץ אדיר ובעקבותיו סדרת פיצוצים נוספים החרידו לפנות ערב את ביירות וגרמו חרדה גדולה ונזקים אדירים. שר הפנים הלבנוני פרץ בבכי והגדיר את המראות שנגלו לעיניו כ״מחזות נוסח הירושימה״.

 

ישראל הציעה סיוע ללבנון נוכח לאסון זאת לאחר שנמסר כי אין לנו שום קשר לפיצוצים. את הצעת הסיוע העבירו שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי.

 

 

הפיצוצים היו באזור הנמל ולגורמים מקומיים אין ספק שהיו נפגעים רבים. כל אזור נמל ביירות מצוי בשליטה מלאה ומוחלטת של החיזבאללה. שר הפנים מסר על מספר גדול של הרוגים ופצועים ועל נזקי ענק שנגרמו כתוצאה מהתקרית.

 

בהערכות ראשונות המגיעות מלבנון נמסר כי אפשר שהפיצוץ נגרם במאגרי נשק וטילים שהגיעו מאיראן לחיזבאללה. מאוחר יותר נמסר כי הפיצוצים אירעו במחסן שבו אוחסנו משך שנים חומרים כימיים נפיצים.

 

ברחבי העיר התנפצו שמשות, אנשים ניגפו לקרקע מן ההדף ומכוניות התהפכו. אנשים המומים ניצבים ומשקיפים על העשן השחור והאש המשתוללת בדרום העיר.

 

 

אזרחים מדווחים על פחד וחרדה ובעיקר ערפל קרב והיעדר מידע רישמי. לבנון שרויה במשבר ענק בשל הקורונה. הכלכלה בקריסה מוחלטת אין שירותים ציבוריים והמטבע המקומי התרסק. דווח על לפחות עשרה הרוגים ועל מאות פצועים. ישראל מכחישה מיידית ובבירור כל קשר לטרגדיה הלבנונית.

 

רמי יצהר,

עניין מרכזי

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן