מבזקים

יאסו – לחגוג כמו יווני

בשביל ליהנות מכל היתרונות של הטברנות ביוון תצטרכו ללמוד איך לאכול מאזטים, לשתות אוזו ולרקוד על שולחנות. חוץ מזה, היום כבר לא שוברים צלחות – אבל אף אחד לא ימנע מכם לפזר פרחים לחלל האוויר

 

הסגנון הים תיכוני מתבטא בצורה הטובה ביותר באיי וערי יוון. גם אם מבחינה היסטורית מדלגים על ההילולות של יוון העתיקה ומגיעים ישירות לתרבות של ימינו, מגלים שאין תחליף לטברנות ולמטבח שמעלה על נס את השימוש בשמן זית, ירקות, פירות, צמחי תבלין, גבינות, דגים, בשר והרבה אניס.

 

השאלה המתבקשת היא מה מתוך המאפיינים המסורתיים נשמר בימינו ואיך נערכים לחגיגה אותנטית באיי יוון השכנה. נכון להיום יוון היא מהמדינות המבוקשות בקרב תיירים ישראלים ולא רק בגלל הקרבה הגיאוגרפית, אלא בעיקר על רקע התרבות התוססת והפעילויות הליליות בטברנות המקומיות.

 

מה מאפיין את החגיגות היווניות?

 

למעשה, ישנם כמה מאפיינים בולטים של החגיגות היווניות וכדאי להכיר אותם אם מתכננים טיול במדינה. ראשית, צורת ההגשה שמאפיינת את המטבח היווני וזולגת גם לטברנות ולמקומות הבילוי היא של מזטים, או במקור "מזה" – מנות ראשונות שמגיעות לשולחן בו זמנית במספר רב של צלחות קטנות ולצדן אוזו. בתוך כך, המשקה האלכוהולי בטעם אניס הוא חלק בלתי נפרד מכל חגיגה ים תיכונית אותנטית וביוון מגישים אותו בכמויות גדולות ומכל הלב.

 

כמו כן, בשביל לחגוג כמו יווני צריך לשתות ראקי: שילוב של כוהל עם סודה ומשקה שאותו מכינים בכל בית בעיר ובכפר. מבחינה תיירותית, סביר מאוד לפגוש משפחה שמכינה ראקי ביתי אפילו במהלך טיול ג'יפים ביוון ורצוי בכל מקרה להגיע עם בטן מלאה בשביל לטעום ממנו.

 

לשם השוואה, בטברנות העירוניות יגישו לכם את הרקאי על חשבון הבית בסיום הארוחה, בעוד בפריפריה של יוון ובעיקר באיים המרוחקים מגישים אותו בעלות נמוכה אך בטעמים מיוחדים ובשילוב דבש.

 

פרחים במקום צלחות

 

השימוש במילה "טברנה" לציון מסעדה יוונית שמגישה מאכלים מהמטבח הים תיכוני בצירוף משקאות חריפים החל בימי הביניים, אך צבר תאוצה מסוף המאה ה-19 על רקע ההגירה היוונית לארצות הברית ואוסטרליה. מאז הפכו הטברנות לאחד הסמלים של התרבות היוונית ולחלק מהפולקלור במדינה.

מנגד, הטברנות עברו גם התאמות ושינויים לסגנון החיים המודרני. כיום למשל כבר לא נהוג לשבור צלחות במסגרת חגיגות יווניות והתחליף המקומי הוא של פרחים. זה אומר שבפעם הבאה שתגיעו לטברנה אמיתית ביוון תוכלו לפזר פרחים לחלל האוויר, לרקוד עם הנוכחים על השולחנות וליהנות עד אור הבוקר עם מאזטים קלילים ואלכוהול משובח.

 

לסיכום, בשביל לחגוג כמו יווני לא צריך להתאמץ אלא רק להתחבר לאווירה ולמסורת של אגן הים התיכון. יוון מבטאת זאת באופן המושלם וגברים ונשים בכל הגילאים מקבלים באהבה את מה שהיא מציעה.

שתפו את המאמר

הורידו עכשיו את האפליקציה שלנו בחינם!

ותהנו ממגוון תכנים בזמן אמת לנייד שלכם

דילוג לתוכן